Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Andrea Rudolph: Sådan bruger du dig selv og dit netværk

Succeskriteriet_AndreaRudolph
»Jeg vil gerne give noget af mig selv, men man skal holde en balance mellem at være personlig og ikke privat,« siger Andrea Elisabeth Rudolph (til højre), til værten Ane Cortzen i podcasten »Succes Kriteriet«. Foto:

For Andrea Elisabeth Rudolph var det både en fordel og en ulempe at være kendt, da hun stiftede hudplejefirmaet Rudolph Care, fortæller hun i podcasten »Succes Kriteriet«. Personlig gennemslagskraft og netværk kan gøre forskellen på succes og fiasko for en iværksætter.

Den første graviditet blev også professionelt et vendepunkt for Andrea Elisabeth Rudolph. En test af kemirester i kroppen afslørede, at hun slet ikke var så sund, som hun troede. Og det blev startskuddet til Rudolph Care, som fremstiller certificerede hudplejeprodukter uden skadelige stoffer.

Billede

Andrea Elisabeth Rudolph er for mange et kendt navn, fordi hun var i rampelyset som radiovært og som vært på mange sæsoner af »Vild med dans«. Det var bestemt ikke kun en fordel i begyndelsen.

»Jeg havde helt klart et troværdighedsproblem i starten, fordi jeg var kendt fra underholdningsbranchen, og vi kan godt lide at holde folk i én kasse, og så er det der, de hører til. Jeg tror også, der er mange, der tænkte om at Michael Laudrup importerede vin: »Hvad ved han om vin? Han skal bare spille fodbold!« Men jeg kan mere end bare stå i et fjernsyn og sige »God aften og velkommen«, men det kæmpede jeg helt klart med i starten,« siger Andrea Elisabeth Rudolph.

Hun vidste til at begynde med ikke så meget om det, der skulle blive hendes nye forretning, men hun opsøgte viden og opsøgte meget dygtige mennesker.

»Jeg betragtede hele tiden mig selv som en kunde og som forbruger, og jeg opsøgte så eksperter og lavede et koncept, og jeg har virkelig opsøgt mange folk under det her arbejde, for jeg havde aldrig kunnet lave Rudolph Care alene - aldrig nogensinde.«

Podcast1_AndersLaustsen

I dag er Andrea Elisabeth Rudolph chef for 12 ansatte, og hun tænker meget over ledelse, over hvordan man får både lederen og medarbejderen til at præstere det bedste. Og så er netværk supervigtigt.

»De fleste mennesker elsker at få en opringning og få at vide, nej hvor er du dygtig!«

Hun anbefaler iværksættere at arbejde meget med sin bestyrelse. Det er afgørende at sammensætte en gruppe af personer med forskellige kompetencer, som også lægger hånden på kogepladen og tager et medansvar.

Man skal ikke være bange for at skifte ud ofte; der skal være god kemi, og de skal være gode mennesker, mener Andrea Elisabeth Rudolph.

»Der er så meget bullshit, der er så meget smartness og snak...«

I plejen af netværket er det essentielt, at man sætter sig ind i, hvem man skal møde - og skærer mødet til, så man er fokuseret på at få ét eller to gode råd med. For at pleje sit netværk skal man være åben og generøs.

Hab_frost_succes

»Jeg vil gerne give noget af mig selv, men man skal holde en balance mellem at være personlig og ikke privat,« siger Andrea Elisabeth Rudolph.

Som altid er der i »Succes Kriteriet« et interview med en business angel - en engageret investor. Denne gang er det Jonathan Løw, som er aktuel med udgivelsen af »Gurubogen« om 100 interessante entrepreneurs.

PL_podcast

Jonathan Løw kigger hos iværksættere efter en blanding af business og idealisme: Det skal være en investering - han leder ikke efter emner til donationer - men de må meget gerne have et formål ud over det rent forretningsmæssige. Og så har han en lidt speciel test af, om der er kemi mellem parterne.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter i »Det lukkede rum« gode råd til opstarten. Denne gang er det Tom Carsten Jørgensen, leder af et team for erhvervsinitiativer, der fortæller om digitalisering af kontakten med banken.

Artiklen fortsætter under billedet
SuccesKriteriet_Nordea

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Android: Find  alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS  Apple: Abonner via iTunes her

Halifax_podcast

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen