Del : SMS

Analytikere og økonomer roser forslag om længere arbejdstid

pix-hellethorning-alm
Foto:

Aktørerne på aktiemarkedet hilser velkomment, at S og SF tager fat på Danmarks centrale økonomiske problemer - selvom et opgør med efterlønnen er hovedønsket til reformer

Artiklen fortsætter under annoncen
Forslaget fra S og SF om, at danskerne skal arbejde en time længere hver uge, ligger helt i tråd med de problemer både Danmark og resten af Vesten står overfor, hvis det eksisterende velfærdssamfund skal bevares.

Vurderingen kommer fra en række økonomer og porteføljeforvaltere, som Business.dk har talt med. En af dem, Kim Korsgaard Nielsen fra Carnegie Asset Management, som ikke er i tvivl om, hvilken medicin, der er nødvendig for landet:

"Hvis vi vil bevare det høje serviceniveau, så er der tre veje at gå, og det gælder for hele EU: Vi kan arbejde længere, som S og SF nu foreslår, vi kan hæve pensionsalderen eller vi kan fjerne efterlønnen, som jo i virkeligheden er en meget tidlig pensionsalder," siger han.

"Alle tre metoder går på, at vi er nødt til at skabe noget mere værdi, hvis vi skal bevare velfærdssamfundet, som vi kender det. Det er interessant, at det er gået op for venstrefløjen. Det viser, at S og SF er begyndt at forstå situationen."

Kim Korsgaard Nielsen mener dog, at det er mest oplagt at fjerne efterlønnen: "De færreste af os kan påberåbe os, at vi er nedslidte, når vi er i starten af 60'erne. Jeg vil vove den påstand, at 90 pct. af os ikke er nedslidte, alligevel går vi på efterløn. Den form for tidlig pension har vi ikke råd til," fastslår Kim Korsgaard Nielsen.

"Det er godt at se, at man i Danmark diskuterer det, der er et hovedproblem i hele Europa, nemlig at pensionsalderen er for lav, og arbejdstiden er for kort. Det er godt for Europa, hvis arbejdstiden kommer op."

Sådan lyder vurderingen fra Danske Banks aktiestrateg, Morten Kongshaug af forslaget fra S og SF om at hæve den ugentlige arbejdstid med en time.

"Danmark viser vejen, når selv oppositionen, som helst ikke vil virke alt for skræmmende for vælgerne, kommer med sådan et forslag. Det fortæller noget om, hvor dansk politik er relativt i forhold til resten af EU, som helt overordnet har det problem, at borgerne arbejder for lidt" siger han.

"En times længere arbejdstid øger arbejdsproduktiviteten, hvis vi smider flere arbejdstimer ind. Forslaget betyder, at vi kan spare både offentlige og private lønninger. Det er godt for arbejdsmarkedet overordnet, fordi det betyder, at vi løber noget stærkere."

Signalværdien er stor, men Morten Kongshaug advarer dog om, at en enkelt uges længere arbejdstid ikke er nok til for alvor at stoppe outsourcingen til lavtlønslande:

"Det er klart, at hvis en udenlandsk investor vil lægge en fabrik i Danmark, så hjælper det her lidt. Men hvis vi for alvor skal skabe flere job i Danmark, så skal vi op i en helt anden liga," siger Morgen Kongshaug.

Økonom i Sydbank, Jacob Graven er gennemgående enig med kollegerne:

"Grundtanken i forslaget fra S og SF er udmærket. Man må prioritere for at få enderne til at mødes. At øge den gennemsnitlige arbejdstid er en mulig og farbar vej, som jeg mener der er god grund til at undersøge, hvordan man kan få skruet sammen. Det er ganske fornuftigt," siger han.

"Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er det et problem, at den gennemsnitlige arbejdstid i Danmark og mange andre europæiske lande er behersket i forhold til andre lande. Det gælder både over året og gennem et liv."

"Det er problem, hvis man gerne vil have en relativt dyr velfærdsstat. Vil man det, så er der en regning, der skal betales. Enten i form af relativt høj skat eller alternativt i form af, at man arbejder mere - eller eventuelt begge dele. Vil man have det ene, så skal regningen betales på den ene eller på den anden måde," siger Jacob Graven fra Sydbank.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere