Del : SMS
Berlingske Business

Årets business-talent vil være CEO

MortenSchroeder_Business
Morten Schroeder er færdig med sin kandidatuddannelse på CBS til næste år, men allerede nu ligger der et åbent jobmarked i konsulentbranchen for den 23-årige vinder af KPMG og Universums talentkonkurrence, Business Student of the Year. Senere vil Morten Schroeder til tops i dansk erhvervsliv. Foto: Martin Sylvest Foto:

Morten Schroeder er forfatter, underviser, 23 år og passioneret på vej mod en toppost i dansk erhvervsliv. Han er også godt klar over, at han er på vej ind i en verden, hvor folk kan være nogle dumme svin.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om Morten Schroeder kun er halvvejs færdig med sin kandidatuddannelse i økonomi, er det næsten som at tale med en CEO. De fleste kendetegn er der allerede.

Interviewet er aftalt gennem en række ivrige pressemedarbejdere og andet godtfolk, tidsrummet er nøje afmålt – mellem klokken 7.30 og 8.00 tirsdag morgen – og dagsordenen ligger klar. Den 23-årige økonomistuderende har lige taget prisen som årets mest talentfulde businessstuderende blandt 160 andre kandidater i en konkurrence udskrevet af revisionsfirmaet KPMG og employer branding-virksomheden Universum. Endnu et af CEOens kendemærker kommer små 30 sekunder inde i samtalen.

»Jeg har faktisk ret travlt i dag,« forklarer han om et vigtigt møde lidt senere. Man kan næsten høre slipset tale. Målet for Danmarks mest talentfulde businessstuderende er med tiden at komme til tops som administrerende direktør, og efter en travl dag i går er den jobtype heller ikke helt uvant for ham, men den historie må vente lidt.

Et opdyrket talent

Morten Schroeder har på trods af alderen også, hvad der kunne ligne en CEOs metier. Karaktererne er naturligvis så solide, som de bliver, men oveni kommer, at han på nuværende tidspunkt har undervist andre studerende i økonomi på eksamensforberedende kurser de seneste tre et halvt år, han har udgivet en bog om makroøkonomi, og hele pakken taget i betragtning er det nok ikke så mærkeligt, at Gentofte-drengen endte med at rage en smule op blandt de andre i det treledede udskilningsløb.

Konkurrencen bliver holdt for anden gang i år, og selv om det udefra kan ligne en maskeret ansættelsesproces og overmåde anstændig brandingmanøvre for KPMG, så er målet også at give de studerende en faglig og personlig ballast.

Ansøgerne bliver ud over karakterer vurderet på, hvor overbevisende deres talent er. Studierelevant arbejde, en motiveret ansøgning, ekstraaktiviteter ud over deres studium, udlandsophold og så videre. Alt det har Morten Schroeder styr på.

Dommerne vandt han for alvor, da han i fredags skulle lave en præsentation af sig selv og sin passion, det dér med opgaveformuleringen »driver ham frem mod at realisere sit talent.«

Passionen for business-verdenen er nemlig dyrket og velovervejet. Det er med stamtræet in mente en smule overraskende, at Morten Schroeder har givet sig i lag med en økonomi-uddannelse; hele familien er læger, »og det skulle jeg også være efter gymnasiet,« som han siger.

Men et halvt fjumreår efter var interessen for den tunge ende af business- og økonomiverdenen blevet påtrængende, og han søgte ind på CBS.

»I begyndelsen var jeg meget optaget af de tunge pengedrenge. Jeg tænkte i jobfunktioner i investment banking og corporate finance, men jeg er gået lidt væk fra det igen. Det bliver nok lidt for meget rå finansiering og lidt for få mennesker,« siger han.

Derfor peger pilen i øjeblikket på en stilling i en konsulentvirksomhed, de administrerende direktørers kravlegård, og det er heller ikke for meget at sige, at han ikke behøver bekymre sig om, hvorvift han kan få et job, når han er færdiguddannet til næste år. Spørgsmålet er nok nærmere hvor.

En forsmag på direktørjobbet

Tilbage til det stramme dagsprogram for Morten Schroeder. Årsagen er, at han i går fik en forsmag på CEO-drømmen som føl hos den administrerende direktør i Scandinavian Tobacco Group, Anders Colding Friis. Dagen er vundet i en casekonkurrence på CBS, da Morten Schroeder sammen med to medstuderende vandt med sin opgave, hvor de udarbejdede et strategisk oplæg til, hvordan DONG Energy skulle positionere sig på markedet for vedvarende energi.

Måske er det også et meget godt eksempel på Morten Schroeders ambitioner, og hvad han går og pusler med, mens mange af hans medstuderende lever det glade studieliv.

Men groft sagt er det nok også tydelige tegn på, at Morten Schroeder endnu ikke er fuldblods CEO. Han er klar over, at han er på vej ind i en verden, hvor folk har spidse albuer, og at det letteste ofte er at være et dumt svin.

»Men det er meget vigtigt for mig at behandle andre ordentligt, og jeg vil ikke fremhæve mig selv på bekostning af andre,« siger han.

»Man oplever det jo fra tid til anden, og der er mange, som har lige lovlig meget fart på det hele uden hensyn til, hvem de træder over tæerne,« forklarer han hen mod slutningen af en samtale, hvor det er svært ikke at få indtrykket af en temmelig uprætentiøs ung mand med begge ben på jorden.

Som præmie for den ærefulde titel som årets businessstuderende skal han bruge en uge på London School of Economics til sommer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere