Del : SMS
Berlingske Business

16.03/2007: Danskerne keder sig bravt på jobbet

16.03/2007: Danskerne keder sig bravt på jobbet - 1
Danskerne keder sig på jobbet. Foto: Anett Bruhn

Vi udnytter en meget lille del af vores kompetencer på jobbet, og det betyder, at vi keeeder os, mener både danske ledelsesrådgivere og eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Trivielle opgaver kan tage modet fra selv den bedste.

Vi keder os på jobbet, og vi savner lykke i karrieren. Det er påstandene i en ny bog af ledelsesrådgiverne Peter Horn og Lone Rud, der udkommer i næste uge.

Peter Horn og Lone Rud er dykket ned i en række undersøgelser, der blandt andet viser, at hver dansker i snit har haft knap seks job livet igennem og at hver femte leder i Danmark har konkrete planer om at skifte job.

Og en af de væsentligste årsager til jobskift er, at danskerne keder sig, mener Peter Horn.

"Ønsket om at skifte job er ret stort. Jop-zapperne vinder mere og mere frem. I øjeblikket er der selvfølgelig også mangel på arbejdskraft, så det er nemt at skifte, men de fleste skifter ikke job på grund af lønnen. Generelt keder vi os bravt på jobbet," siger Peter Horn.

Kedsomheden kan skyldes, at danskerne i gennemsnit kun anvender 30 procent af deres kompetencer på jobbet, mener han.

"Du får flere og flere erfaringer hen ad vejen, og så kommer forskellen på, hvad man kan og hvad man rent faktisk har mulighed for i sit job. Det er især en tendens i de store virksomheder, mens det er lidt nemmere at prøve flere ting af i de små virksomheder," siger Peter Horn.

Professor i strategi og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen i Århus, Anders Drejer, er enig i, at danskerne langt fra udnytter deres kompetencer på jobbet.

"30 procent er venlige tal, hvis jeg tænker på nogle af de mest bureaukratiske organisationer, jeg har været i. Der er masser af mennesker, der keder sig, fordi de ikke får lov. Det gælder i alle type stillinger, men jeg vil antage, at tendensen er større blandt lavtuddannede, fordi de får færre udfordringer. Men hvis bureaukratiet er meget stort i den organisation, man er i, så er det ligegyldigt, hvilken uddannelse man har," siger Anders Drejer.

Også lektor og cand.polit. fra Institut for Industriøkonomi og Virksomhedsstrategi ved Copenhagen Business School, Povl Erik Jensen, mener kedsomheden hersker på de danske arbejdspladser.

"Det er nok rimeligt udbredt. Der er mange kompetencer, der ikke bliver udnyttet, og det kan føre til, at folk keder sig. Jeg tror dog, at det er meget afhængigt af, hvilket job man har. Jo højere op i hierarkiet, jo større udfordringer er der," siger Povl Erik Jensen.

"Til gengæld er der også undersøgelser, der viser, at folk er meget tilfredse ved ikke at skulle bruge hjernen så meget på jobbet og hellere vil bruge kræfterne i fritiden," påpeger Povl Erik Jensen.

Han mener, at medarbejdernes kompetencer ikke bliver udnyttet, fordi virksomhederne simpelthen ikke gør nok ud af at kende sine ansattes kompetencer.

"Man udnytter ikke kompetencerne, fordi virksomhederne ikke kender dem og ikke har metoder til at finde dem. Det kunne virksomhederne i højere grad gøre brug af, og man burde dyrke det i medarbejdersamtalerne," mener Povl Erik Jensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere