Del : SMS
Berlingske Business

Skoleelever drømmer om egen virksomhed

endrupskolen
På Endrupskolen arbejder man konkret med iværksætteri - eksempelvis har eleverne i 6. klasse deltaget i et Edison-program, hvor de har udarbejdet idé til tøj, der kan skifte farve med lysdioder. Fra venstre Emil, Isabel, Sia og skoleinspektør Finn Drabe. Foto:

Mere end halvdelen af eleverne i folkeskolerne forestiller sig, at de skal stifte egen virksomhed i fremtiden. Men det bliver en udfordring at fastholde iværksættergnisten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver anden elev på folkeskolens højeste trin kan sagtens se sig selv stifte sig egen virksomhed eller forretning på den anden side af uddannelserne. Det gælder både for pigerne og drengene. Iværksætterånden lever i bedste velgående i grundskolen.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, der kom på finansloven under den tidligere regering for at fremme iværksætterundervisningen i uddannelserne. 2.000 folkeskoleelever har svaret på spørgsmål om deres undervisning, ambitioner og syn på fremtiden.

Mortenstrunge_b

Og besvarelserne tegner et billede af en generation, der ser ekstremt positivt på iværksætteri og endnu ikke er ramt af behovet for den større tryghed, der findes i lønmodtagertilværelsen – uanset om de har modtaget undervisning i entreprenørskab eller ej.

Spørgsmålet er så, om vi allerede nu skal klappe i hænderne af de mange iværksætter-spirer, der i en ikke fjern fremtid vil skabe en masse arbejdspladser og vækst i samfundet.

»Modet på at skabe egen virksomhed er imponerende højt i folkeskolen. Og selv om karrierevalget ligger nogle år ude i fremtiden, og der er god tid og plads til at drømme, skal man ikke fornægte udsigten til, at de unges kreativitet og iværksætterånd kan bruges i en erhvervsmæssig sammenhæng på et senere tidspunkt,« siger Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Mister lysten undervejs

Problemet er blot, at iværksætterlysten falder markant i det videre uddannelsesforløb fra folkeskolen over ungdomsuddannelserne til landets højere læreanstalter. Faktisk bliver den mere end halveret, viser analyser fra henholdsvis Dansk Erhverv og en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Fonden for Entreprenørskab.

»Det er ikke ideerne og iværksætterånden, der er problemet. Problemet er, at jo længere man kommer i uddannelsessystemet, jo mere træder de egenskaber i baggrunden,« siger uddannelsesminister Morten Østergaard (R), der ikke mener, at flere foredrag og undervisningstimer om momsregnskaber og anden virksomhedsdrift er måden, man fastholder folkeskoleelevernes iværksætterånd videre i deres uddannelsesforløb.

»Jeg tror meget på, at vi skal give eleverne bedre mulighed for at prøve deres virksomhedsideer af i praksis og mindre på undervisning,« siger Morten Østergaard og fortsætter:

»Der findes gode eksempler på erhvervs-akademier med inkubationsmiljøer, hvor studerende afprøver deres idé til en virksomhed på undervisningsinstitutionen. På den måde kommer rollemodellerne helt frem og bliver en del af kulturen. Jeg kunne godt tænke mig, at inkubatoren var så naturlig som kantinen på de videregående uddannelser.«

Glade iværksætterspirer

Om det også er kontorfællesskaber og rådgivningstilbud, der skal fastholde iværksætter-lysten på ungdomsuddannelserne, vil Morten Østergaard ikke gisne om. Det vil man til gengæld gerne hos Fonden for Entreprenørskab, der med den nye undersøgelse kan dokumentere, at folkeskoleelever, der modtager undervisning i entreprenørskab, både har højere ambitioner på egne vegne og generelt er gladere for at gå i skole.

»Det er virkelig opmuntrende, at undervisning i entreprenørskab har denne effekt. Det er godt for både de unge og for samfundet, at de også har fået kompetencer med sig til at skabe og handle; det giver mulighed for, at der bliver skabt værdi på mange, nye måder til gavn for alle,« siger Christian Vintergaard.

Undervisning i entreprenørskab er også på programmet i den innovationsstrategi, som regeringen lancerer til foråret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere