Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter kæmper mod butiks-økonomi

RazorPit, Mikkel Salling_biz
Mikkel Salling fra RazorPit drukner i butikkernes ønske om at holde omsætningen på barberblade oppe.

Iværksætter-virksomheden RazorPit har lavet en slibemaskine til barberblade, der angiveligt kan spare forbrugerne for en masse penge. Men det er omsætning, som udsalgsstederne af barbergrej, nødig vil miste, og så er det svært at få sit innovative produkt op på hylderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Supermarkederne er benhårde i deres afgørelser om, hvad der skal stå på hylderne. Og der skal ualmindeligt gode argumenter til for at få butikkerne til at kigge ud over indtjening per hyldemeter.

Det har Mikkel Salling og hans ”RazorPit” erfaret efter mere end tre års kamp for at få slibemaskine til barberblade op ved siden af det øvrige barberudstyr i landets butikker.

- Desværre er det kun slutbrugeren og os, der har værdi af RazorPit. Butikken tjener kun omkring 50 kroner på at sælge vores produkt. Og det har været det rigtigt svære i vores kamp for at komme i sortiment i landets butikskæder: De risikerer at gå glip af en masse omsætning på salg af barberblade, hvis de også sælger RazorPit til kunderne, forklarer Mikkel Salling.

Omsætning og innovation

Ingen af de butikskæder, der forhandler barberudstyr fra Gillette, Wilkinson og de andre mindre producenter, vil indrømme, at de bevidst undlader at tage nye innovative produkter i sortiment i de tilfælde, hvor det nye produkt potentielt kompromitterer omsætning på en eksisterende og indtjeningsmæssig god vare i sortimentet.

Men der er heller ingen, der vil afvise, at det er sket.

- Vi tager ikke et nyt produkt ind, hvis ikke det kan tilføre vores forretning noget positivt; enten i form af en væsentlig bedre samlet indtjening for området eller ved, at vi får et unikt produkt, fortæller eksempelvis informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark og fortsætter:

- Vigtig er det, at vi ikke tager et produkt ind, hvis det medfører, at vores samlede indtjening for kategorien dermed falder.

Læs også: Opfinder i 20 års kamp for opfindelse mod rotter

At det er forklaringen på, at RazorPit ikke er på hylderne i landets Brugser, Irmaer og Faktaer er Mikkel Salling ikke et sekund i tvivl om. Men han er naturligvis også opmærksom på, at landets udsalgsdrivende er erhvervsdrivende som ham selv, der i sidste ende er ude på at skabe omsætning og vækst.

Udskiftning giver omsætning

Dermed bliver spørgsmålet, om de økonomiske interesser hos udsalgsstederne generelt lægger en dæmper på forbrugernes adgang til nye, innovative produkter, der ellers kan hjælpe dem i deres dagligdag og/eller spare dem penge. Det giver Tore Kristensen, professor ved Institut for Afsætningsøkonomi under CBS, dette bud på:

- Selvfølgelig er forretninger forsigtige. Deres hyldeplads er begrænset, og derfor vil de være betænkelige ved at tage et nyt produkt ind, der potentielt giver mindre omsætning, siger han, der mener, at problemet kan spores helt tilbage til producenterne.

Butikkerne er altså langt fra altid interesserede i, at deres produkter har en lang levetid. For en hyppigere udskiftning giver en større omsætning. Men det er ikke kun pengene, der er forklaringen:

- Det hænger også sammen med, at det er nemmere at overbevise folk om, at de skal erstatte et produkt, de kender i forvejen, end at overbevise dem om at købe et nyt produkt, de ikke kender, forklarer Tore Kristensen.

Han mener, at løsningen er bedre uddannelse af forbrugerne. Folk skal efterspørge kvaliteten og innovation – så skal butikkerne nok levere den. Der findes også eksempler på, at butikkerne går forrets – eksempelvis med økologi – men det er et langt sejt træk.

RazorPit er indtil videre i sortiment hos Dansk Supermarked (Føtex m.fl.), men fortsætter dialogen med landets butikskæder. Den hårde kamp mod butikkernes økonomiske interesser har dog fået virksomheden til at satse mere på salg i netbutikker og online markedsføring i deres arbejde for at få deres innovative produkt ud på alverdens markeder.

Læs hele historien i tirsdagens udgave af Business Innovation.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere