Del : SMS
Berlingske Business

Vinderen: Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth

Vinderen: Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth - 1
FLSmidths topchef Jørgen Huno Rasmussen Foto:

Vi starter med den topchef, der har fået mest kredit på børsen for sine bedrifter. Jørgen Huno Rasmussen, der trådte til som redningsmand hos FLSchmidt den 1. januar 2004.

Artiklen fortsætter under annoncen
Han har i den grad fået vendt udviklingen i det gamle industri-konglomerat, der kæmpede med en elendig indtjening som følge af en række uprofitable forretningsenheder.

I kulissen – og på forsiden af landets erhvervsaviser – var der ordkrig mellem ejer-familierne, der ikke var helt enige om, i hvor høj grad bestyrelsesformand Jørgen Worning var den rigtige mand til at få trimmet virksomheden. Og de var i særdeleshed ikke enige om, hvor mange penge han skulle have for sit arbejde.

Men der blev solgt tabsgivende forretninger fra, og Jørgen Huno Rasmussen har fået sat skik på forretningen, der i dag fremstår som en af favoritterne på børsen, hvis ellers man er til industri-aktier.

Indtjeningen i både cement- og mineral-divisionen er støt stigende, og de buldrende markeder i bl.a. Østen, hvor virksomhederne skriger på cement, er guld værd for Valby-virksomheden.

Aktien lå i kurs 68, den dag Jørgen Huno Rasmussen tiltrådte, torsdag lukkede FLS-aktien i kurs 455 – en stigning på 569 pct.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere