Berlingske Business
08:27Banker kan få medvind på aktiemarkedet efter amerikansk rentemøde

Vestas-aktionærer danner fælles front

Ditlev Engel
Vestas topchef Ditlev Engel er blandt de varmeste emner i Dansk Aktionærforenings nye diskussionsforum for Vestas-aktionærer. Foto:

Dansk Aktionærforening har indtil videre registreret 2.700 småaktionærer i Vestas, der til sammen har en ejerandel på størrelse med ATPs.

Vestas er en folkeaktie, og de mange små aktionærer føler sig kørt over i diskussionen af vejen ud af det kaos, som virksomheden befinder sig i.

Dansk Aktionærforening er derfor begyndt at registrere personer, der ejer en større eller mindre del af vindmølleselskabet. Samtidig er der åbnet et forum, hvor aktionærerne kan møde hinanden og diskutere deres fælles hovedpine frem mod generalforsamlingen i slutningen af marts.

Initiativet er taget for at give aktionærerne mulighed for at finde hinanden.

Vestas mister en fjerdedel i værdi

"Virksomhederne har selv en oversigt over, hvem der er aktionærer - hvis de er registreret med navn. Men lovgivning og praksis er sådan, at du kun behøver at offentliggøre dit ejerskab, hvis du har mere end fem procent af aktierne. Det betyder, at alle dem, der har under fem procent, ikke er synlige og dermed ikke har mulighed for at tale sammen og gøre deres indflydelse gældende," siger Charlotte Lindholm, direktør i Dansk Aktionærforening.

Indtil videre har 2.700 vestas-aktionærer registreret sig.

"Til sammen har de formentlig 2-3 procent, men vi ved det ikke helt, for der er nogle, der ikke oplyser det. Det lyder ikke af meget, men det er faktisk den samme indflydelse, som ATP har.

Vestas_Business


Aktionærerne, der henvender sig, har alt fra en eller to aktier til en væsentlig ejerandel.

"Nogle af dem, der har registreret sig hos os, har vist sig at have overraskende store poster. Mindretalsaktionærer kan sagtens ligge inde med rigtigt, rigtigt mange aktier," siger Charlotte Lindholm.

Debatforummet har været åbent siden fredag aften, og debatten er så småt kommet i gang uden dog for alvor at have taget fart.

vestas mølle


De store emner er en sønderlemmende kritik af Vestas målsætninger i forhold til deres regnskabsresultater, Ditlev Engels fremtid som administrerende direktør og en diskussion af, hvem der skal sidde i selskabets nye bestyrelse - ikke mindst for bordenden - efter at tre medlemmer inklusive formand Bent Erik Carlsen har annonceret deres afgang.

"Vi prøver at få aktionærerne til at melde sig til os, så vi kan kommunikere med dem. I tilfældene Roskilde Bank, Amagerbanken og Danisco gjorde vi det samme for at give mindretalsaktionærerne en samlet stemme. For første gang opretter vi også et forum, så de har mulighed for at finde hinanden og diskutere med hinanden," siger Charlotte Lindholm.

pix-benterik - biz

Hendes erfaring er, at det gør en forskel.

"Når vi identificerer småaktionærerne, har vi muligheden for at at tage temperaturen og finde ud af, hvad de mener. Vi gjorde det samme i forbindelse med Danisco-salget, og der kunne vi konstatere, at aktionærerne var meget kritiske over for det første bud og utilfredse med den information, der kom, og det kunne vi gå tilbage til Danisco og Dupont med," siger Charlotte Lindholm.

Vestas' generalforsamling afholdes 29. marts i Århus.

Forummet for aktive Vestas-investorer findes på Dansk Aktionærforenings website shareholders.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen