Berlingske Business
14:45Robert Uggla: »Maersk Tankers er helt særlig for os«

USA: Små stigninger var nok til rekordrække

US-IT-LIFESTYLE-APPLE
Foto:

De amerikanske aktier lukkede i rekordterritorium onsdag trods investorernes fravalg af Apple. It-giganten dykkede efter en produktlancering, der ikke længere kunne leve op til tidligere tiders præsentationsbegejstring, og i det store og hele skuffede investorerne.

De amerikanske aktier lukkede i rekordterritorium onsdag trods investorernes fravalg af Apple. It-giganten dykkede efter en produktlancering, der ikke længere kunne leve op til tidligere tiders præsentationsbegejstring, og i det store og hele skuffede investorerne.

Onsdag sluttede S&P 500-indekset med et plus på knap 0,1 pct. i 2498,37. Det tunge Dow Jones-indeks lukkede med en gevinst på 0,2 pct. til 22.158,18, mens Nasdaq-indekset endte dagen med en gevinst på knap 0,1 pct. i 6460,19.

Dagens rekorder forlænger rækker af nye toppe på trods af de mange tilbageslag forårsaget af den gentagne uro i Det Hvide Hus, spekulationer om timingen af nye amerikanske renteforhøjelser, voksende tvivl om præsident Trumps evne til at gennemføre de forretningsvenlige reformer og de seneste bekymringer over Nordkoreas atomvåbenkapacitet.

Herbalife

S&P 500 er steget 11,6 pct. i år og handles nu til 17,6 gange den forventede indtjening, hvilket skal ses i forhold til et, ifølge Thomson Reuters, 10-årigt gennemsnit på 14,3.

Torsdag morgen handles de amerikanske aktiefutures med fald på godt 0,1 pct.

Onsdagens nøgletal viste en stigning i producentpriserne på 0,2 pct. på månedsbasis og en stigning på 2,4 pct. på årsbasis i august.

Økonomerne havde ventet en stigning på henholdsvis 0,3 pct. og 2,5 pct.

Ser man på udviklingen eksklusive fødevarer og energi, kerneproducentpriserne, var stigningen på 0,1 pct. måned til måned, mens den årlige stigningstakt var på 2,0 pct.

Der var ventet stigninger på 0,2 pct. og 2,1 pct.

534464629.jpg

ENERGISEGMENTET BAR FREMGANGEN

Der var stigninger i 5 af de 11 undergrupper i S&P 500-indekset, hvor især energiaktierne var et bærende element.

En oliepris på knap 50 dollar per tønde for den amerikanske referenceolie gav anledning til gevinster i blandt andet Chevron på 1,5 pct., hvilket var med til at løfte hele energisektoren med 1,2 pct.

Også telesektoren og varige forbrugsgoder klarede sig pænt med stigninger på sektorbasis på 0,7-0,8 pct.

Det var dog ikke Apple, der holdt hånden under forbrugsgoderne. Aktien faldt 0,8 pct. efter bekymringer i relation til prisen på selskabets nyligt offentliggjorte iPhone X, der anses for at være for dyr, samt en lancering i november, der ligger senere end forventet. Og med en kursstigning på 37 pct. i år fandt nogle investorer tiden inde til at inkassere gevinsten.

- Apple er i et vist omfang en "sælg på nyheder-aktie". Der er bygget store forventninger ind i aktiekursen, siger strateg Art Hogan fra Wunderlich Securities i New York til Reuters.

Nederst i S&P 500-indekset lå de defensive papirer i forsyningssektoren og ejendomsselskaberne. De to grupper faldt henholdsvis 0,5 pct. og 0,4 pct.

Blandt de mere positive aktier var stormagasinkæden Nordstrom. Ifølge medierapporter vil familien bag Nordstrom-kæden gå sammen med kapitalfonden Leonard Green & Partners for at købe de øvrige aktionærer ud og afnotere selskabet. Det gav en aktiestigning på 6 pct.

168453320.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen