Del : SMS
Berlingske Business

Topchefernes gyldne håndtryk vil vokse

kåre
Den nuværende topchef fra Lundbeck Kåre Schultz har sat ny danmarksrekord i disciplinen gyldent håndtryk, da han i foråret 2015 smækkede med døren og forlod Novo Nordisk. Foto:

Der vil komme flere og større gyldne håndtryk til de danske topchefer fremover, spår to ledelseseksperter. Risikoen for at blive fyret som adm. direktør har aldrig været større, men det kan være problematisk med de gyldne håndtryk, når direktørerne vælger at gå selv, lyder det fra professor ved Aalborg Universitet Anders Drejer.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske topchefers gyldne håndtryk vil vokse. De øverste direktører bliver fyret i en lind strøm, og det gør, at stadig flere af dem vil gå ud ad døren med en ordentlig pose penge på slæb.

jens chr. hansen

Sådan lyder vurderingen fra to ledelseseksperter i form af professor ved Aalborg Universitet Anders Drejer samt senior advisor Olav Vorup fra konsulentvirksomheden Hildebrandt & Brandi. Den kommer, efter at det mandag kom frem, at den nuværende topchef fra Lundbeck Kåre Schultz har sat ny danmarksrekord i disciplinen gyldent håndtryk, da han i foråret 2015 smækkede med døren og forlod Novo Nordisk.

Afskeden kom, fordi Kåre Schultz blev forbigået i kampen om at blive diabeteskæmpens nye topchef.

Kåre Schultz

Ifølge Novo Nordisks netop offentliggjorte årsrapport modtog Kåre Schultz ved den lejlighed en check på 72,7 mio. kr. Det var langt mere end tidligere antaget og beløbet er sammensat af en fratrædelsesordning og et aktiebaseret incitamentsprogram for 2015 og en del af 2016.

Med de mange penge overgår Kåre Schultz suverænt alle andre kandidater på toplisten over gyldne håndtryk. Hverken Laurids Jessens afgang fra Skako til en værdi af 55 mio. kr., amerikanske Lisa Drakemans afsked med biotekselskabet Genmab til godt 50 mio. kr. eller Henning Dyremoses exit fra TDC til 46 mio. kr. kommer i nærheden af den nuværende Lundbeck-direktørs niveau.

Ikke risikovillige nok

Anders Drejer fremhæver, at han som udgangspunkt er fan af gyldne håndtryk.

»Det er fordi, risikoen for at blive fyret som topchef aldrig har været større. Jeg plejer at sige, at hvis du i dag som øverste chef ikke har prøvet at blive afskediget, er det, fordi du ikke har gjort dit arbejde godt nok. Du har ikke været innovativ og risikovillig nok,« siger Anders Drejer.

»Derfor er det helt naturligt med gyldne håndtryk i kontrakterne for de øverste direktører. Der vil komme mange flere af den slags aftaler. Det vil typisk være halvandet til to års løn, som de får, og da lønnen for disse personer vokser, vil de gyldne håndtryk også gøre det,« siger Anders Drejer.

01BUSdebat.jpg

I det konkrete tilfælde med Kåre Schultz løfter han dog en pegefinger, fordi den tidligere kronprins i Novo valgte at gå selv.

»Det er voldsomt interessant, at Novo sender så mange penge efter Kåre Schultz. Man kan spørge, hvad har selskabets aktionærer fået ud af det store beløb. Topcheferne skal have præsteret noget. Det handler for mig i høj grad om fairness, og man kan spørge, om det store beløb var fair i denne situation,« siger Anders Drejer.

Kræver klare succeskriterier

Da Kåre Schultz sagde farvel til Novo, blev det i første omgang vurderet, at han kunne rydde skrivebordet hos sin gamle arbejdsgiver med et gyldent håndtryk på godt 40 mio. kr. Ifølge Novo Nordisks regler om fratrædelsesgodtgørelser ville Kåre Schultz få udbetalt 12 måneders løn og pension og derudover modtage en godtgørelse på 36 måneders fast grundløn plus pensionsbidrag. Da Novo-direktørens grundløn og pension i 2014 samlet udgjorde 10,4 millioner kr., betød det altså, at Kåre Schultz som minimum kunne modtage godt 40 millioner kr.

Danske Bank

Alene det oprindelige udgangspunkt for det gyldne håndtryk til Schultz er så stort, at Novo Nordisk faktisk forbryder sig mod de danske regler for god selskabsledelse, der siger, at en fratrædelsesgodtgørelse maksimalt bør udgøre 24 måneders løn plus pensionsbidrag. Novo Nordisk ændrede dog reglerne fra 2013 og fremad, hvilket betyder, at de seneste to medlemmer af koncerndirektionen, Jakob Riis og Lars Fruergaard Jørgensen, maksimalt kan få to års løn i fratrædelse. Resten af direktionen kører dog videre på de gamle regler.

Olav Vorup har arbejdet med bestyrelser og topledelser gennem flere år. Han er enig med Anders Drejer i, at vi fremover vil se flere og sandsynligvis også større gyldne håndtryk.

»Der er et voksende pres på toplederne. Ejerne vil kunne placere et ansvar for, hvordan det er gået og hvorfor. Det kommer også til at afspejle sig i de lønninger, som toplederne får, og derved også hvis de får et gyldent håndtryk,« siger Olav Vorup, der mener, at de store beløb i afsked kræver, at ejerne bliver meget mere skarpe på at fortælle, hvilke resultater de gerne vil have.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

»Højere lønninger skal afspejle sig i nogle klare succeskriterier. De skal gælde både på kort og på lang sigt. Det ender i noget skidt, hvis succeskriterierne kun gælder på kort sigt. Så risikerer virksomhederne, at topchefen laver nogle resultater her og nu og derefter forlader virksomheden,« siger Olav Vorup, der ikke vil bedømme, om det gyldne håndtryk til Kåre Schultz er rimeligt.

»Som almindelig lønmodtager kan man godt mene, at 73 mio. kr. er rigtigt mange penge, men han kan godt have skabt nogle resultater, som betyder, at han er det værd. Som observatør udefra vil man ofte måle de resultater, topcheferne har skabt, på virksomhedens aktiekurs. Det, som gør det lidt vanskeligere her, er, at der er tale om et direktionsmedlem og ikke en administrerende direktør,« siger Olav Vorup.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere