Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Tilspidset kamp om de unges tyggevaner

Konfekturegiganten Frisk satser nu hårdt på markedet for tyggegummi. Et nyt mini tyggegummi skal erobre de 18-30-åriges

munde. I Danmark mener Frisk i løbet af et par år at have erobret 10 pct. af markedet for tyggegummi, svarende til tre

millioner æsker eller ca. 30. millioner kr.



Det nye Frisk Micro Gum er en opfølger til de markedsledende Frisk pastiller,

der sidder på 70 pct. af det danske marked for sukkerfri powermints. Det danske marked for powermints er gennem de sidste fem

år steget med ca. ti procent om året.

Nye standarder

Med en kombination der ikke er set tidligere, vil Frisk

koncernen sætte nye standarder inden for det voksende tyggegummi marked.



Man har nu taget det bedste fra Frisk powermints

pastiller og gjort det til et stykke power tyggegummi, med en størrelse og en kraft, der er helt unik.



Et nyt markedsledende

produkt er født, mener marketingschef hos C.K Chokolade Christian Koldbech, der distribuerer Frisk i Danmark.



- Vi har

her at gøre med et produkt i en størrelse og en kombination, der ikke er set tidligere. Den lille størrelse kombineret

med stor kraft og smag vil sætte nye standarder, og vi vil opbygge et nyt marked samtidig med, at vi selvfølgelig også

vil erobre markedsandele fra de etablerede navne som Stimorol, V6 og Sorbits. Produktet er trendsættende og banebrydende og

jeg forventer derfor, at vi allerede i løbet af halvanden til to år vil sidde på ti procent af det danske marked

for tyggegummi, siger Christian Koldbech.

Mest sexede

C.K Chokolade, der i forvejen råder over mærkevarer som

Ritter Sport, Katjes, Fazer, Mentos, Cloetta mm., og som omsætter for en kvart milliard om året, har i øjeblikket

sat fulde sejl til i en storstilet "Sexy Enough" kampagne.



Med et launch budget på 3,5 millioner kr., foregår

der i øjeblikket massive samplings aktiviteter over hele landet. Samtidig kører en humoristisk reklamefilm på

TV3 og TV3+ i tre uger.



I Danmark bliver der årligt købt tyggegummi for 330. millioner kroner. Gumlink sidder med

produkterne Stimorol og V6 på 50-60 procent af det danske marked. Dernæst kommer Sorbits fra Malaco Leaf med med ca. 20-25 procent.



Frisk

International er uden for USA verdens største producent af Powermints. Med en andel på 18,7 pct. af verdensmarkedet sælger

Frisk årligt for 8 milliarder kr. Powermints i 35 forskellige lande.



Alene i Japan sælges der for næsten 700

millioner kr. Frisk blev in 1995 en del af den privatejede italienske konfekturegruppe Perfetti Van Melle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen