Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

TDC/ABM: Stabilt regnskab forud for ophævelse af roaming-afgifter

EU forbyder afgifter på roaming fra 2017
ARKIVFOTO Foto:

TDC's regnskab for første kvartal er præget af positive træk, hvor særligt forbrugerdelen, der har med privatkunder at gøre, ligger til den pæne side.

Det fremhæver chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets, efter at den danske telekoncern fredag morgen har fremlagt resultater for årets første tre måneder.

»Jeg synes, man skal bide mærke i forbrugerdelen, som for første gang i et stykke tid overrasker positivt. Der er ganske vist stadig kundetilbagegang, men det har vi også set i konkurrenternes regnskaber.«

»I hvert fald synes jeg, at TDC performer ret stærkt på den del både i forhold til den gennemsnitlige omsætning per kunde, Arpu, indtjening og omsætning,« siger Michael Friis Jørgensen.

pix-Pernille Erenbjerg

I første kvartal mistede TDC godt 16.000 mobilkunder, men over et år er tilbagegangen på 4000 kunder. Desuden steg Arpu til 116 kr. fra 114 kr. i samme periode året før.

Det var med til at give en omsætning på 2679 mio. kr. i TDC's største forretningsdivision, Consumer. Det var ganske vist et lille fald fra 2685 mio. kr. i samme kvartal af 2016, men området er negativt påvirket af, at flere og flere siger endeligt farvel til fastnettelefonen, hvilket har været tendensen gennem mange år.

pix-Isbjerg

ERHVERV ER STADIG PROBLEMBARNET

Mens den privatorienterede del af forretningen havde et fint første kvartal, så lykkedes det heller ikke i denne omgang at få vendt skuden i erhvervsdelen, hvor indtjeningen nok en gang var under pres.

TDC's erhvervsdivision kom ud af perioden januar, februar og marts med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 689 mio. kr., hvilket var et fald fra 773 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

pix-TDC-indgang

Samtidig faldt omsætningen i divisionen til 1259 mio. kr. Det er en tilbagegang fra 1294 mio. kr. i forhold til første kvartal 2016.

»Erhverv, som er lidt af et problembarn, kommer næsten ud på linje med forventningerne. Jeg synes godt, man kan se en tendens til, at der er nogle ting, som aftager en smule. Men jeg forventer ikke, det skal ske før en gang inde i andet halvår.«

»Overordnet synes jeg, at hvis man ser på regnskabstallene, så er det et meget stabilt regnskab. Og for første gang synes jeg, at man kan ane mikroskopiske forbedringer i forbrugerdelen,« lyder det opsummerende fra Michael Friis Jørgensen.

pix-Johan Dennelind

HOLD ØJE MED ROAMING-KONSEKVENSER

Han fremhæver samtidig, at det danske teleselskab har en spændende tid foran sig, da roamingafgifterne i EU bliver fjernet i løbet af sommeren.

Flere af spillerne i telesektoren - heriblandt TDC - har allerede varslet stigende priserne på mobilabonnementer. Derfor er det værd at have denne forestående priskamp for øje, siger Michael Friis Jørgensen.

»Jeg aner noget begyndende bedring, og det tror jeg vil give lidt optimisme i den kommende periode, hvor man måske kan se, at mobilmarkedet får et generelt prisnøk opad, da roamingafgifterne i EU bliver fjernet. Men det kommer nok ikke til at betyde det store skifte, og det er sådan set casen i det her regnskab.«

»Men jeg synes, at for første gang længe kan jeg se andet end mikroskopiske ændringer, så jeg vil skyde på, at aktien godt kan få lidt medvind i dag. Det er nok ikke voldsomt i og med, at det afgørende falder inden for de næste tre måneders tid i forhold til markedet og prissætning,« siger Michael Friis Jørgensen.

pix-Johan Dennelind

Knap en halv times tid inde i fredagens handel stiger TDC-aktien 2,3 pct. til 37,71 kr.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen