Del : SMS
Berlingske Business

Syv plusser på stribe for C20

Det blev torsdag syvende dag i træk med stigninger på det danske aktiemarked.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det blev torsdag syvende dag i træk med stigninger på det danske aktiemarked. C20-indekset lukkede dermed atter i rekord efter et plus på 0,3 pct. til 522,47. Opløftende eksporttal fra Kina bidrog fra dagens begyndelse til stigninger, som dog forduftede i løbet af formiddagen. Ud på eftermiddagen genvandt markedet dog momentum, efter at chefen for Den Europæiske Centralbank, Mario Draghi, udtrykte sig lidt mere positiv om udsigterne for økonomien end tidligere.

Vestas toppede i C20 med en stigning på 8,0 pct. til 39,65 kr. Der har været en positiv stemning omkring aktien, siden amerikanerne ved årsskiftet forlængede en vigtig støtteordning til vedvarende energi, og torsdag blev der skrevet om høj mål fra det kinesiske energiministerium, som venter opstilling af 18 gigawatt vindenergi i Kina i år, hvilket er mere, end hvad der ellers har været estimater fremme om.

- Ambitiøse kinesiske mål for hvor mange møller, der skal sættes op i år og nyheden om, at Vestas har hentet den tidligere Nordex-topcef Thomas Richterich som midlertidig afløser til direktørposten for Centraleuropa, er med til at sende aktien op, skriver Nordea i en kommentar. Vestas-aktien, som de foregående år har været den mest faldende blandt C20-aktierne, er dermed steget 24 pct. siden årsskiftet.

A.P. Møller - Mærsk nød godt af stærke nøgletal fra Kina, hvor eksporten viste sig at være steget 14,1 pct. på årsbasis i december, hvilket var langt over forventningerne om en stigning på 5 pct., ifølge Bloomberg News.

- En bedring i verdensøkonomien er godt nyt for A.P. Møller-Mærsk, da det betyder, at der skal fragtes flere varer rundt. Det er understøttende for raterne, indtjeningen og aktiekursen i A.P. Møller-Mærsk. Den lave prissætning afspejler ikke en væsentlig bedring i verdensøkonomien, hvilket er en af grundene til, at vi har et godt øje til rederiet, skriver Nordea. A.P. Møller - Mærsks B-aktie steg 2,0 pct. til 46.120 kr.

Dagen bød også på en kursrekord til Coloplast, som lukkede 0,9 pct. højere i 288 kr. Ingrediensvirksomheden Chr. Hansen klarede sig dårligst i C20 med et fald på 1,6 pct. til 180 kr. forud for næste uges regnskab fra selskabet for første kvartal 2012/13. Carlsberg faldt desuden 0,4 pct. til 566,5 kr., efter at børshuset Bryan Garnier sænkede anbefalingen af aktien til "neutral" fra "køb".

Uden for eliteindekset fortsatte faldet i Bang & Olufsen, der onsdag faldt næsten 10 pct. og torsdag dykkede yderligere 1,6 pct. til 63,5 kr. Selskabet kom onsdag med et skuffende kvartalsregnskab, og det er efterfølgende blevet fulgt op af nedjusterede kursmål og/eller anbefalinger på aktien fra analytikerne.

Alm. Brand Markets har nedjusteret B&O til "sælg" fra tidligere "køb" og skåret kursmålet med en tyver til 60 kr. Handelsbanken har skåret kursmålet til 66 kr. fra 75 kr., og holder fast i en "reducér"-anbefaling. Nordea skærer nogenlunde tilsvarende sit kursmål til 65 kr. fra 80 kr.

Nordea har desuden sænket anbefalingen af rederiet Norden til "hold" fra tidligere "køb", men dog hævet kursmålet til 180 kr. fra 165 kr. Norden-aktien falder 0,9 pct. til 169,9 kr., men den er dog siden november steget fra 146 kr.

Brøndby steg derimod 12,6 pct., efter at klubbens konstituerede direktør, Tommy Håkansson, udtrykte sig positivt i forhold til at nå i mål med en aftale med selskabets ansatte om lønnedgang.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere