Del : SMS
Berlingske Business

Syv gode råd om investering i aktier

Investering
Læs disse syv gode råd, inden du sender din opsparing på arbejde. Foto:

Mange danskere drømmer om store afkast og vilde kursstigninger på aktier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange danskere bombarderes løbende med et hav af råd og anbefalinger til, hvor de bedst placerer deres sparepenge. For mange er det dog vanskeligt at skelne mellem skidt og kanel i strømmen af købs- og salgsråd. Samtidig er det også et problem, at rådene som hovedregel altid kommer fra banker eller andre, der tjener store summer på at lokke danskerne til at gøre bestemte ting med deres penge.

For at kaste mere og bedre lys over hele dette område har Folketingets Penge- og Pensionspanel derfor bedt tre uafhængige eksperter udarbejde en vifte af gode råd til alle, der overvejer at sætte penge i aktier.

skat

Det er professor Torben Engsted, Aarhus Universitet, professor Michael Møller fra Copenhagen Business School og Bjarne Graven Larsen, der er direktør i FIH Erhvervsbank, som har samlet følgende syv råd, der blandt andet totalt fraråder, at man køber aktier via en investeringsforening:

  1. Køb kun aktier, hvis du på længere sigt ventes at have en formue på mere end 100.000 kroner, hvis du allerede har betalt gæld tilbage og du ikke skal bruge pengene inden for en kortere årrække.
  2. Vær ydmyg. Tro ikke at du - og din rådgiver - er smartere end de andre i markedet.
  3. Pas på dit spiller-gén. Lad være med at spille med din langsigtede opsparing på aktie­markedet.
  4. Hold omkostningerne nede, både handelsomkostninger og andre omkostninger. Køb aktier direkte over netbank og ikke gennem en investeringsforening og køb for minimum 20.000 kroner ad gangen.
  5. Køb og behold. En passiv strategi giver i længden et bedre afkast end en aktiv strategi.
  6. Spred risikoen, men hold dig til danske aktier. En portefølje bestående af 15 til 20 aktier fra de større danske børsnoterede selskaber vil passe de fleste.
  7. Hvis du investerer gennem en investeringsforening, så vælg en global passiv afdeling i stedet for en special­afdeling. Og kig ikke på foreningens historiske afkast, men på omkostningerne.

Professor Tom Engsted siger, at det er vigtigt at kigge på sine enkelte investeringer i forhold til den samlede privat­økonomi og tage højde for eksempelvis den ventede indkomst og fremtidige boligudgifter. Det er to af de allerstørste formue­komponenter i en privatøkonomi.

»Men vigtig er også, at gæld skal ryddes af vejen, inden man kaster sig ud i aktie­investeringer, fordi rente­udgifterne typisk vil være så høje at de æder afkast­mulighederne. Og har man kun et mindre engangsbeløb at investere for, at glem det hele. Så kan man lige så godt købe en obligation,« siger Tom Engsted.


Kontanter

At holde omkostningerne nede betegner Tom Engsted som én af de allervigtigste anbefalinger og vigtigere end at kigge på afkastet.

»Investering gennem investerings­foreninger indebærer en hel stribe omkostninger, og lægges det hele sammen, løber det virkelig op. En typisk investerings­forening med danske aktier har omkring to procent i årlige omkostninger. Så det betaler sig virkelig at kigge efter afdelinger med de laveste omkostninger,« siger Tom Engsted.

Han anbefaler også, at man helt og holdent holder sig til større danske selskaber, hvis man vil investere i aktier.

»Der er ikke meget at hente for den danske, private investor ved at søge risikospredningen i udlandet. Samtidig er de danske selskaber de senere år blevet meget globale, så man via dem automatisk får en geografisk spredning,« siger Tom Engsted.

Kontanter

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere