Del : SMS
Berlingske Business

Svensk kometaktie dykker efter kritisk analyse

FINGERPRINT CARDS-FPC/COMPETITION
ARKIVFOTO. Foto:

En dugfrisk salgsanbefaling fra det norske børshus ABG Sundal Collier har torsdag sendt aktien i Fingerprint Cards ud på en glidebane.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved 10.40-tiden er Fingerprint-aktien, der blev næsten 17-doblet i værdi sidste år, bakket med 4,7 pct. til 404 svenske kr.

ABG skriver ifølge det svenske nyhedsbureau Direkt, at Fingerprint Cards på længere sigt kan ende med en markedsandel på bare 5-10 pct., eller markant under selskabets egen forventning til markedsandelen i 2016 på 50-70 pct. Det skyldes, at amerikanske Qualcomm og en hær af asiatiske konkurrenter står klar til at tage deres bid af markedet for teknologi til genkendelse af en persons identitet ud fra fingeraftryk.

På den lange bane venter ABG desuden, at EBIT-marginen vil blive udvandet til anstændige 8 pct. ved en markedsandel på 10 pct. I 2015 var EBIT-marginen på 29,9 pct.

FINGERPRINT CARDS-FPC/COMPETITION

Når det kommer til selskabets omsætning, så spår ABG et fald til 2 mia. svenske kr. om ti år mod 2,8 mia. svenske kr. i 2015. I 2016 spår ABG, at omsætningen vil vokse til 5,9 mia. svenske kr., hvilket i givet fald vil være et stykke under Fingerprints egen prognose om et salg på 6,5 og 8,5 mia. svenske kr. I 2017 venter ABG indtægter på 4,4 mia. svenske kr.

Overskuddet per aktie ventes at stige til 21 svenske kr. i 2016 fra 12 svenske kr. sidste år. Herefter ventes overskuddet per aktie at bakke til 11 svenske kr. i 2017, og fra 2020 og fremefter viser modellerne et overskud på 2 svenske kr. per aktie, rapporterer Direkt.

ABG's kursmål for Fingerprint-aktien er 200 svenske kr. - eller cirka halvdelen af markedskursen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere