Del : SMS
Berlingske Business

Storkoncerner går fri af krisen

Aktiehandel3_Business
De største børsnoterede selskaber har i gennemsnit klaret sig fornemt til og med tredje kvartal, viser en gennemgang af C20-selskabernes regnskaber. Foto:

De største danske virksomheder klarer sig samlet set godt trods den økonomiske og finansielle krise.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selvom krisen kradser, så formår de største danske virksomheder at hive solide overskud hjem, skriver Jyllands-Posten på baggrund af en optælling blandt de største danske virksomheder, som har aflagt regnskab for 3. kvartal af 2012.

Optællingen, som avisen står bag, gælder for selskaber med de mest omsatte aktier, også kendt som C20-aktier. Finansselskaber er ikke talt med.

De pågældende virksomheder har i gennemsnit øget deres overskud af driften med 16,7 procent, mens højdespringeren Novo Nordisk kan fremvise vækst på 40 procent. Til gengæld trækker vindmøllekoncernen Vestas i den modsatte retning med et fald i driftsoverskuddet på 52,2 procent.

Alt i alt ser det dog bedre ud end forventet, konkluderer Niels Leth, der er aktieanalysechef i SEB Enskilda.

- I forhold til de bekymringer, jeg havde, da vi gik ind i sæsonen og havde set især nogle svenske kvartalsregnskaber, er de danske selskaber kommet overraskende godt ud. Det er vanskeligt at sætte regler op for, hvilke brancher der har klaret sig henholdsvis godt og dårligt. Men de virksomheder, der i god tid har trimmet virksomheden, har klaret sig relativt godt igennem denne periode med lav vækst generelt, siger han til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere