Del : SMS
Berlingske Business

Sportsøkonom: »Dem der lægger pengene bestemmer«

Brøndby rejser sig fra turbulens med sejr
Pressemøde med Jan Bech Andersen(th.) og Troels Bech(tv.). Foto:

Når formand Jan Bech Andersen ikke genopstiller til bestyrelsen i Brøndby IF er det i forsøget på at skabe ”ro på bagsmækken”. Men afgangen rykker ikke ved magtbalancen på Vestegnen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bestyrelsesformand og storaktionær i Brøndby IF Jan Bech har gang i et større taktisk tilbagetog. I hvert fald på papiret. Tirsdag meldte rigmanden ud, at han ikke agter at genopstille som formand ved den kommende generalforsamling i april.

Udmeldingen skal ses i lyses af den uheldige opmærksomhed, der har været omkring fodboldforretningen Brøndby IF på det sidste. Tidligere på året blev det afsløret, at Jan Bech Andersen under pseudonymet Oscar havde omtalt daværende cheftræner Thomas Frank og tidligere sportschef Per Rud i stærkt nedladende vendinger. Blandt andet skrev han om Thomas Frank, at han var en »fejlansættelse fra start«. Cheftræneren opsagde sin stilling som konsekvens af afsløringen.

jens chr,

Når Jan Bech Andersen tirsdag melder ud, at han ikke genopstiller til Brøndby IF’s bestyrelse, er det i et forsøg på krisehåndtering, forklarer sportsøkonom Kenneth Cortsen.

»For en fodboldklub, der kæmper for at genrejse sig sportsligt og økonomisk, kom sagen meget ubelejligt. Den har skadet klubbens image, og den måde klubbens interessenter opfatter klubben på,« siger Kenneth Cortsen, der mener, at Jan Bechs optræden har båret præg af en udpræget manglende professionalisme.

»Han starter sin krisehåndtering med at beklage og undskylde, og dagens udmelding om, at han ikke genopstiller til bestyrelsen, er det næste naturlige skridt,« siger Kenneth Cortsen.

Brøndby rejser sig fra turbulens med sejr

Situationen er, forklarer Kenneth Cortsen, at det ikke er hensigtsmæssigt at have Jan Bech i bestyrelsen længere, men omvendt kan klubben mere end godt bruge hans penge.

Stadig den magtfulde mand på Vestegnen

Jan Bechs ageren på internettet har skadet Brøndby IF, og havde han blot været en spiller eller en almindelig medarbejder, var han blevet bedt om at tage sit gode tøj og gå.

Men Jan Bech Andersen er med sine massive investeringer blevet den største enkeltaktionær i Brøndby IF, og han har ingen planer om at opgive sine engagementer i klubben, skriver han på Brøndby IF’s hjemmeside.

10BUSPix1-Jan-Bech-Andersen.jpg

Derfor ville det også være en fejlslutning at tro, at Jan Bech bliver en mindre magtfuld skikkelse i Brøndby, fordi han ikke længere sidder for bordenden i bestyrelseslokalet, vurderer Kenneth Cortsen.

»Det, man ser i sportsverdenen, er, at det er dem, der lægger pengene, der også bestemmer. Man skal heller ikke være blind for, at Jan Bech med en stor investering stadig vil have venner i bestyrelsen – for eksempel næstformanden Morten Albæk, som han har en virksomhed sammen med,« siger Kenneth Cortsen.

2009

Fodboldklubben Brøndby IF, der i de senere år har været tæt på både konkurs og nedrykning til første divisionen, er blevet tildelt endnu et blågult mærke.

»Lige nu er klubben igen forbundet med negative historier og associationer. Man er blevet sat endnu et skridt tilbage på vej mod målet om at skabe et stærkt brand og vedligeholde det,« siger Kenneth Cortsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere