Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard: Krisen er blevet overskuelig

Det er ikke længere en fuldkommen uoverskuelig krise, som også erhvervslivet befinder sig i. Konjunkturerne er stadige ringe, men bedring er på vej, mener Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A. P. Møller-Mærsk.

Artiklen fortsætter under annoncen
Topchefen i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, erklærer nu, at den økonomiske krise er overstået. I dag er det en langt mere velkendt og overskuelig situation, verdens største rederivirksomhed navigerer i. ”Som vi ser situationen, så er den del af krisen, hvor man ikke kunne overskue situationen overhovedet, overstået. Vi er nu i en meget vanskelig konjunktur, men det er en mere kendt verden, vi står over for. Og den verden, som vi ser efter krisen, er ikke en mindre spændende verden. Det er klart, at der sker et brud i de her dage. Vi ser en forskydning, hvor de vestlige lande har stået for en meget stor del af verdensøkonomien, men nu kræver de udviklende lande en større del af det globale bruttonationalprodukt. Det skal vi være klar til,” sagde Nils Smedegaard Andersen, da han talte til DI’s topmøde i København.

Vækst kommer fra Asien
Nils Smedegaard Andersen forudser, at den vækst, der vil komme efter krisen, vil tage sin begyndelse i Asien. En vækst der vil ændre på behovet for global transport af fragt.

”Vi vil se en forbrugsvækst, der kommer til at ske i Indien og i Kina. Det giver en masse muligheder for os som virksomheder, men det giver også en række udfordringer. I fremtiden komme fragtstrømmene nok til at ske i mindre kredse, hvor afsætning er tættere på de markeder, hvor varerne bliver produceret,” siger Nils Smedegaard Andersen.

Brug hele spillepladen
På DI’s topmøde debatterede Nils Smedegaard Andersen blandt andet med Vestas topchef Ditlev Engel. Og fra Vestas lød budskabet også, at virkeligheden efter krisen vil være en anden:

”Så det det handler om nu er at sige, hvad er det andet, der kommer til at ske. Vi skal være helt indstillet på, at den virkelighed vi står over for, er en ganske anden end den, vi kom fra. Derfor skal vi være meget opmærksom på den måde, vi driver vores forretning. På det taktiske og operationelle niveau kommer det til at kræve noget helt andet. Et af områderne hvor vi skal tænke anderledes er forskning, hvor man fremover skal bruge hele spillepladen. Altså finde den bedste viden der, hvor den befinder sig. Derfor har vi også i dag forskning i blandt andet USA og Singapore,” lød det fra Ditlev Engel.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere