Del : SMS
Berlingske Business

Skræmte danskere holder sig fra aktier

Aktier_Opsparing_Business
Andelen af investeringsforeningsbeviser i danskernes opsparing stiger, og det tjener bankerne mere på. Til gengæld spredes risikoen ved at investere i foreninger. Foto:

Efter flere års aktienedtur foretrækker flere danskere at smide sparekronerne i investeringsbeviser i stedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Før 2008 var aktier danskernes foretrukne måde at investere deres penge, men det har finanskrisen ændret på.

I dag er godt 54 procent af danskernes værdipapirer investeringsbeviser, mens det blot var 42 procent i 2008, inden krisen får alvor havde bidt sig fast. Det skriver Jyllands-Posten.

Og det er rigtig godt, men mest for bankerne, fortæller Peter Falk-Sørensen, der er direktør for Dansk Aktie Analyse.

- Bankerne skubber på ved at begrænse private investorers adgang til rådgivning om enkeltaktier. Det årlige honorar betyder, at bankerne tjener markant bedre på at sælge et investeringsbevis end enkeltaktier, siger han til Jyllands-Posten.

Professor Tom Engsted fra Aarhus Universitet mener også, at det gavner bankerne mest, at kunderne invester i investeringsbeviser.

- Bankerne har altid en interesse i, at folk vælger investeringsbeviset, men det vil ofte ikke være i den private investors interesse at betale flere tusinde kroner om året til banken for at eje dem, siger han.

Nykredit er helt stoppet med at rådgive privatkunder om enkeltaktier, hvis de investerer mindre end én million kroner, men afdelingsdirektør Sune Worm Mortensen afviser, at det er for at tjene flere penge på honorarer.

- For de fleste småinvestorer er det langt det klogeste at vælge investeringsbeviser og sprede risikoen, siger han til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere