Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

SAS på vej ind i stormvejr

2002 har været et svært år for luftfartselskaberne over hele verden, og den kedelige udvikling efter terror-angrebet

på World Trade Center den 11. september 2001 har heller ikke kunnet undgå at ramme SAS.



Rent kursmæssigt har

2002 heller ikke været et godt år for aktionærerne, som har måttet se SAS dykke til kurs 40.



Ved indgangen

til 2003 står SAS over for nye udfordringer, og en krig i Irak lurer konstant.



Det vil både skabe usikkerhed omkring

nye terror-angreb og derudover sandsynligvis presse prisen på olie op.



Og ikke nok med det, så presser de mange lavpris-selskaber

også SAS, men der tages kampen nu op.

Lavpris

SAS vil ind på lavprismarkedet. Fra 30. marts 2003 vil SAS-kunder

kunne flyve til blandt andet Mallorca og Athen fra 295 kr.



Lavprissatsningen henvender sig til privatrejsende, som fremover skal kunne

købe billige billetter til destinationer, som SAS ikke normalt flyver til.



Fra København vil SAS til foråret

flyve til Alicante, Athen, Bologna, Lissabon, Malaga, Palma de Mallorca, Pristina og Sarajevo.



Fra Stockholm går turen

til Alicante, Athen, Barcelona, Bologna, Budapest, Dublin, Istanbul, Malaga, Nice, Prag og Rom.



Der er foreløbig fire

fly til rådighed for de nye billig-ruter - flyene får egne farver og egen identitet.



Prisen for en enkeltbillet bliver

fra kr. 295 - uden lufthavnsskat- og afgifter og de rejsende vil møde en helt nyt koncept: der er ingen klasser ombord på

flyene, billetten skal bestilles og betales samtidig, og passagerne betaler selv for deres mad og drikkevarer undervejs.



Planen

er, at billetterne skal sælges fra en særlig side på internettet, men allerede fra torsdag den 19. december kunne

rejserne bookes via SAS ordinære salgskanaler.



SAS påbegyndelse af lavprisflyvninger pr. 30. marts 2003 er i overensstemmelse

med tidligere udmeldinger fra ledelsen.



Det får dog ikke Jyske Banks analytikere til at ændre syn på selskabet, fremgår

det af en kommentar fra banken.



Tiltaget omhandler fire fly, og betydningen må derfor ikke overvurderes - selvom signalet

til lavprisselskaberne er klart.

Brand confusion

På trods af at initiativet umiddelbart virker oplagt, er der efter

Jyske Banks vurdering risiko for et dårligere samarbejde med rejseagenterne og brand confusion (vil de fuldtbetalende kunder

på de normale ruter acceptere, at SAS kan flyve til Sydeuropa til meget lave priser -uden at de også får reduceret

priserne?).



Samtidig har analytikerne vanskeligt ved at se, at SAS - ud fra en høj omkostningsbase i forhold til lavprisselskaberne

- kan skabe en rentabel forretning i lavprissegmentet.



Jyske Bank tror heller ikke, at SAS med initiativet formår, at holde lavpriskonkurrenterne

fra døren på de mest indbringende ruter i Skandinavien.



Derfor fastholdes Reducer-anbefalingen på aktien.



Ud

over Jyske Bank har andre selskaber inden for branchen også udtrykt skepsis omkring tiltaget fra SAS.



- Jeg tror ikke på,

at man skal blande strategier sammen under samme varemærke. Min erfaring fra USA fortæller mig at det ikke vil virke.

Man kan ikke have to kulturer i samme selskab. Det vil gå galt, har André Dosé, administrerende direktør

i Swiss Int. Air Lines, vurderet overfor dagbladet Børsen.



Delphi Economics analytiker Lars Persson advarer derudover

udfra et teknisk synspunkt investorerne om at gå ind i aktien.



- SAS fortsætter den faldende trend fra marts måned

- det så ellers godt ud i august måned hvor SAS kom med en overraskende positiv halvårs meddelelse. Men siden er

det gået tilbage for aktien.



- Fartmålerne Momentum falde tilbage på ugeniveauet og signalmodellen Bollinger

gik i salg allerede i september det er ikke meget der tyder på at en vending er indenfor række vide, siger Lars Persson.



Det

tidligere støtteniveau omkring kurs 43 er blevet brudt i ugen, der er gået.



- Vi anbefaler, at man venter med at

købe aktien til den ingen er i stigende trend, siger Lars Persson

Regnskabet

SAS kom ud af de første ni måneder

med et før skat resultat på 233 mio. skr. mod 7 mio. kr. i perioden året før.



Scandinavian Airlines

fik underskud på 377 mio. skr., der modsvares af et underskud året før på 350 mio. skr.



Resultatet før

skat er positivt påvirket efter købet af Braathens og Spanair med 658 mio. skr.



Omsætningen i ni-måneders-perioden

kom op på 48 mia. mod 39 mia. skr. i samme periode året før - en stigning på 24,9 procent.



Resultatet

per aktie i perioden blev for AS Koncernen som helhed 0,93 skr. mod minus 0,42 skr. i perioden i 2001.



De fortsatte vanskelige

tider for store dele af luftfarten fik SAS til at nedsætte forventningerne til selskabets indtjening for hele året, og

SAS venter nu et underskud for hele SAS Koncernen i hele året.



I fjerde kvartal af 2002 vil der blive hensat 600 mio. skr.

til gennemførelse af omstruktureringer, der ventes at give besparelser på 3 mia. og 5.5 mia. skr. i henholdsvis 2003

og 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen