Del : SMS
Berlingske Business

Så stort afkast gav de danske børsnoterede selskaber i 2015

cc
Halvdelen af de større børsnoterede selskaber, som er selskaber med en markedsværdi på mindst 1 mia. kr., har mindst fordoblet værdien i perioden. Kun omkring hver tiende større børsnoterede selskab har haft et negativt aktieafkast siden begyndelsen af 2012. Foto:

Danske børsnoterede selskaber gav et samlet aktieafkast på 34 pct. i 2015. Det viser en gennemgang, som Nationalbanken har lavet.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Udviklingen var i høj grad drevet af Novo Nordisk, hvor udbytter og værdistigninger i alt nåede 300 mia. kr. i løbet af året. Andre store selskaber som Vestas, Pandora og Genmab gav også solide værdistigninger i 2015. Afkastet på danske stats- og realkreditobligationer blev derimod trukket mod nul som følge af renteudviklingen, skriver Nationalbanken om årets udvikling.

mols

Med 2015 har det danske aktiemarked haft fire forrygende år. Siden begyndelsen af 2012 har de større danske børsnoterede selskaber samlet set givet et afkast på 157 pct.

Halvdelen af de større børsnoterede selskaber, som er selskaber med en markedsværdi på mindst 1 mia. kr., har mindst fordoblet værdien i perioden. Kun omkring hver tiende større børsnoterede selskab har haft et negativt aktieafkast siden begyndelsen af 2012.

jens

- Ved udgangen af 2015 var den samlede markedsværdi af børsnoterede danske aktier på 2427 mia. kr., hvoraf alene de fem største børsnoterede selskaber - Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk, Danske Bank, Coloplast og Vestas - tegnede sig for 59 pct. af markedsværdien, fremgår det af opgørelsen.

cccc

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere