Del : SMS
Berlingske Business

Risikofyldt aktiegambling er populært som aldrig før

23BUSBear-Bull-163121.jpg
Aktiemarkedets bjørn og tyr uden for børsen i Frankfurt. Bjørnen symbolerer et vigende marked. Og tyren et stigende marked. Foto: Ralph Orlowski/Reuters

Danske investorer investerer flere og flere penge i såkaldte certifikater, hvor gevinsten eller tabet kan femdobles i forhold til en almindelig aktieinvestering. Udbuddet af certifikater vokser, og en tysk storbank går nu ind på det danske marked. Forbrugerrådet Tænk advarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske privatinvestorer optrapper i stigende grad risikoen på deres investering i jagten på et højt afkast. Således er der ifølge tal fra Nasdaq OMX en markant vækst i handlen med det risikofyldte produkt kaldet certifikater. Med et certifikat kan man spekulere i alt fra enkeltaktier som Carlsberg, Danske Bank og Vestas til råvarer som olie, kaffe og endda appelsinjuice. Man kan enten spekulere i en stigende værdi eller en faldende værdi, og man kan tilkoble en såkaldt gearing, der betyder, at gevinsten eller tabet op mod femdobles.

Tal fra Nasdaq OMX viser, at der i 2015 blev handlet certifikater for knap ti mia. kroner på Københavns Fondsbørs. Det er en fordobling i forhold til året før og mere end 12 gange så meget, som der blev handlet certifikater for på Fondsbørsen bare tre år tidligere i 2012.

Hos Nordea bekræfter Michael Borre, der er chefrådgiver i aktieinvestering, den stigende interesse fra danske privatinvestorer i at investere i certifikater. Han mener, at investorerne er lokket af muligheden for at fordoble gevinsten ved hjælp af gearingen.

»Jeg tror, at investorerne finder de gearede certifikater spændende, fordi man kan øge sit gevinstpotentiale markant. Og det er jo en effektiv metode, hvis man gerne vil investere kortsigtet. Så er de gearede certifikater et attraktivt alternativ til de normale investeringsmuligheder som eksempelvis bare at købe en aktie,« siger han.

Aktier

Tyr eller bjørn

Ved investering i certifikater kan man vælge enten at være en tyr (bull) eller en bjørn (bear). Ved investering i et bull-certifikat satser man på, at det underliggende aktiv – f.eks. en aktie – stiger i værdi. Omvendt ved investering i et bear-certifikat satser man på, at det underliggende aktiv falder i værdi. Også denne mulighed er spændende for investorerne, der for nylig har set et kraftigt faldende aktiemarked, mener Michael Borre.

»Nu får man som privatinvestor muligheden for at eksponere sig mod, at noget skal falde i pris. Og det har vi jo set de seneste måneder, at det kan være en god mulighed at have engang imellem. Dermed får man hele værktøjskassen fyldt op,« siger Michael Borre.

Både han og John Poulsen, der er chef for investeringsrådgivning i Danske Bank, fortæller, at de to banker i takt med den stigende interesse fra investorerne har øget udbuddet af certifikater, der kan investeres i. Begge banker har dog valgt, at man maksimalt kan geare investeringen gange to. Altså kan man maksimalt fordoble henholdsvis gevinsten eller tabet.

Aktier

Tysk roulette

Derimod kan man hos den tyske storbank Commerzbank, der nu går ind på det danske marked, geare investeringen helt op til fem gange. Via børsen Nordic Growth Market NGM AB (NGM) udbyder Commerzbank fra mandag tyve bull- og bear-certifikater, og banken vil i de kommende uger udrulle 192 certifikater i alt fra europæiske og amerikanske aktier til indeks og råvarer.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk skal privatinvestorer dog være varsomme med at kaste sig ud i tyre- og bjørnejagten på et højt afkast.

»Jeg forstår godt, at der er mange opsparere og investorer, der er frustrerede over, at man ikke kan få et lige så højt afkast, som man kunne tidligere. Men jeg synes, at man skal lade være med at gå ind i nogle produkter, som man ikke kan gennemskue konsekvenserne af. Man skal passe på ikke at blive alt for afkastfokuseret her, for man kan også hurtigt få nogle store tab. Afkast og risiko hænger jo sammen. Derfor vil jeg kun advare mod, at man kaster sig ud i investering i certifikater – og slet ikke for større beløb,« siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Danske aktier tager historisk stort fald

Bankerne har et kæmpe ansvar

Han mener, at bankerne som sælgere af certifikater skal sørge for, at investorerne forstår produktet til bunds, så det ikke ender som under finanskrisen, hvor investorer tabte penge på risikofyldte investeringsprodukter.

»Der påhviler bankerne et kæmpe ansvar her. Jeg sidder i Pengeinstitutankenævnet og har siddet der i nogle år, og jeg kan godt huske, at der er blevet solgt nogle produkter, som lover guld og grønne skove, men hvor folk har fået nogle kæmpe tab. Så jeg synes, at man skal være meget påpasselig i rådgivningen om certifikater og sørge for, at kunderne er klar over, hvad de går ind i, og at deres økonomi kan tåle at få et økonomisk dask,« siger Morten Bruun Pedersen.

regnskaber

Nordea og Danske Bank bekræfter, at de advarer om risikoen.

»Inden man kan handle certifikater på vores platform, skal man tage en test, hvor man bliver stillet en række spørgsmål om selve produktet. Og der skal man svare rigtigt på 80 pct. af spørgsmålene, for at vi kan anbefale, at man handler certifikater. Ellers fraråder vi det,« siger Michael Borre fra Nordea.

»Certifikaterne er ikke en generel del af vores anbefaling, men de ligger som en del af vores investeringsrådgivning i Private Banking, hvor man har en certificeret investeringsrådgiver. Kunder, der handler via netbank, har dog adgang til at handle selv. Til dem har vi i netbanken en advarsel om, at certifikater er et særligt komplekst produkt, og at man skal være bekendt med, hvad man foretager sig,« siger John Poulsen fra Danske Bank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere