Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Psykologi bremser aktieeventyr

pix-aktier-shanghai
Tillid og kendskab er nøglebegreber, når det kommer til investeringer. Foto:

Det er ikke så meget de finansielle omkostninger, som det er psykologien, der spiller ind, når så mange danskere fravælger aktier som yngleområde for deres sparepenge.

Forskere har længe undret sig over, at mens de økonomiske teorier taler for det fornuftige i at investere i aktier, så er virkeligheden en anden. Nemlig at kun en tredjedel af befolkningen har valgt at gøre det. Og man har hidtil formodet, at hovedforklaringen var, at det var for dyrt at investere. Men nu tyder alt på, at det ikke er tilfældet, skriver Dagbladenes Bureau.

Konklusionen bliver draget efter et nærstudie af investeringslysten hos mennesker, der pludseligt arver en stor formue. Hos dem, der arvede en million kroner eller mere, valgte kun 20 procent at investere i aktier. Og hos dem, der arvede en million kroner i aktier, valgte 60 procent at sælge aktiearven.

Læs også: Aktiemarkedets bristede forudsætninger

- Resultaterne peger derfor mod en såkaldt individbaseret effekt. Altså, at det kan være fordi man ikke tillid til de finansielle markeder, at man mangler kendskab til markedet eller bare ikke vil sætte sine penge i et lotteri med ukendte odds, siger lektor Kasper Meisner Nielsen, der underviser i økonomi ved Hong Kong University of Science and Technology, og som sammen med lektor Steffen Andersen fra Handelshøjskolen i København, står bag forskningsarbejdet.

De to forskere mener, resultaterne giver anledning til at overveje, om man bør øge oplysningsarbejdet, så det i hvert fald ikke er uvidenhed, der afholder os fra at købe aktier.

- For hvis vi kan øge den andel af befolkningen, der investerer i aktier, vil du også øge deres forbrugsmuligheder og det er der, det ud fra et samfundssynspunkt bliver interessant, siger Kasper Meisner Nielsen til Dagbladenes Bureau. 

Læs også: Frygten for ny nedtur øges

Han medgiver samtidig, at den finansielle krise ikke ligefrem har styrket tilliden til, at aktieeventyr ender lykkeligt.

Dansk Aktionærforening er enig i, at "forståelsesproblemer og et massivt vidensunderskud påvirker investeringslysten" og samme melding kommer fra Danske Bank. Her forudser cheføkonom Steen Bocian dog også, at det bliver svært at øge lysten markant.

- Herhjemme har vi i mange år været vant til at interesse os for obligationer i stedet og samtidig er der ikke mange danske virksomheder at investere i. Derfor føles det ikke så vedkommende. Så aktier ligger bare langt væk for de fleste, og den tradition, tror jeg, er svær at bryde med, siger han til Dagbladenes Bureau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen