Del : SMS

Pres for eksterne aktionærer i valgudvalg

Efter flere års næsten usynlig debat om eksterne aktionærer i de børsnoterede selskabers nomineringsudvalg tyder meget på, at toppen af erhvervslivet nu er parat til en konstruktiv debat om emnet.

Artiklen fortsætter under annoncen
omiteen for God Selskabsledelse holdt seminar tirsdag, hvor det kom frem, at der blandt toneangivende bestyrelsesformænd, investorer og headhuntere er et klart ønske om at undersøge mulighederne for en ny dansk model, efter svensk og norsk forbillede, hvor investorer deltager i selskabernes valgudvalg.

Blandt andet bestyrelsesformændene Vagn Sørensen, TDC og FLSmidth, Jens Due Olsen, Auriga og NKT, Ole Andersen, Danske Bank og Bang & Olufsen, og Lars Frederiksen fra Matas går ind for eksterne aktionærer i nomineringsudvalgene, hvis man vel at mærke kan finde en model, der fungerer i praksis.

Formand for Komiteen for God Selskabsledelse, Birgit Aagaard-Svendsen, siger til Nyhedsbrev for Bestyrelser, at komiteen ved 2013-opdateringen af anbefalingerne drøftede et sådant initiativ, og at det kan komme på dagsordenen igen.

»Det gør selvfølgelig indtryk, at flere toneangivende bestyrelsesformænd går ind for det,« siger hun og fremhæver samtidig de praktiske fordringer.

Læs mere i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 1.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere