Del : SMS
Berlingske Business

Pandora-topchef sætter rekord i bestyrelsesarbejde

11BUSpandora.psd
Topchefen Allan Leighton under smykkefirmaet Pandoras generalforsamling tidligere i år. Arkivfoto: Nikolai Linares

Trods krav fra hovedaktionæren Axcel om at skære ned på eksternt bestyrelsesarbejde har Pandoras topchef, Allan Leighton, sagt ja til endnu en formandstol i en milliardkoncern. Det gør ham til den suverænt mest bestyrelses-aktive topchef i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pandoras Allan Leighton sætter sine helt egne normer for, hvor meget en mand kan håndtere ved siden af jobbet som topchef i et dansk børsnoteret selskab.

Det britiske erhvervsikon indtager pladsen som suveræn nummer ét i en dugfrisk opgørelse over antallet af eksterne bestyrelsesposter, som topchefer i danske C20-selskaber har ved siden af deres fuldstidsjob. Det viser en kortlægning foretaget af Berlingske Research.

aaa

Med fem bestyrelseposter, hvoraf hele fire er formandsposter, er Allan Leighton i en liga for sig. På andenpladsen kommer topchef i William Demant, Niels Jacobsen, der bestrider to formandsposter i eksterne selskaber, mens Genmabs hollandske topchef har en enkelt formandspost. Samtlige andre topchefer har nul formandsposter uden for den koncern, de er ansat i, og i hovedreglen kun en eller to poster som menige bestyrelsesmedlemmer.


1. Nils Smedegaard Andersen, Mærsk

Har tidligere vakt bekymring

Allan Leightons omfangsrige bestyrelsesarbejde – og i særdeleshed hans fire formandsposter – vakte bekymring i smykke­koncernens bestyrelse i april 2013, og Leighton blev bedt om at skære nogle af posterne fra for at få mere tid til Pandora. Det skete, da han rykkede fra formandsposten i Pandora til stillingen som topchef og dermed blev fuldtidsansat i den stormomsuste smykkekoncern med ansvar for omtrent 7.000 ansatte og en omsætning på dengang ni mia. kroner.

Pandora_kapfonde

»Der er en hel del af bestyrelsesposterne, som han nu vil afvikle, så han kan koncentrere sig om Pandora,« sagde Axcels ledende partner, Christian Frigast, der er næstformand i Pandora, dengang til Berlingske.

Leighton har da også trukket sig fra sin formandspost i Music Magpie, siden meldingen kom fra Frigast. Men kort efter dette har han sagt ja til en formandspost i en anden koncern, der er en tand større. Det skete, da han i marts 2014 indtog posten som bestyrelsesformand for TV- og filmselskabet Entertainment One med en årlig omsætning på 7,3 mia. kroner. Her er forventningerne til Leigthon ganske konkrete.

aaa

»Det forventes, at formanden bruger cirka en dag pr. uge,« fremgår det af årsrapporten fra Entertainment One Ltd., hvori det også bliver slået fast, at menige bestyrelsesmedlemmer til sammenligning forventes at bruge cirka en dag om måneden på virksomheden.

Generelt er tommelfingerreglen i dansk erhvervslivs top, at en formandspost tager to til tre gange så meget tid som en post som menigt bestyrelsesmedlem.

Strategisk godt placeret

Leightons nye formandspost føjer sig ind i rækken af formandsposter i andre koncerner med milliardomsætning som telekommunikationsvirksomheden Pace, skokoncernen Office Retail Group og tøjvirksomheden Matalan. I sidstnævnte virksomhed er der ud over en omsætning på 9,9 mia. kroner 15.995 ansatte ifølge seneste årsrapport. Oven i disse formandsposter kommer en plads som menigt bestyrelsesmedlem i et mindre selskab, der sælger færdigretter.

Når Leighton kan håndtere forpligtelserne i de seks forskellige virksomheder i dagligdagen, skyldes det i høj grad en betydelig udvikling inden for mobiltelefoni, emails og telekonferencer de seneste tre årtier, som nu gør det muligt for alle at være forbundet med omverdenen stort set hele tiden, uanset hvor på kloden man befinder sig.

Tilmed er Leighton strategisk godt placeret i forhold til virksomhederne med privat bopæl i både London, Toronto og København. Pandora har tidligere oplyst, at Leighton primært bor i London med sin indiske hustru, men at han fik en lejlighed stillet til rådighed i København, da han sagde ja til jobbet som topchef.

Bliver næppe mere end et par år

Trods Leightons tilsyneladende meget store arbejdskapacitet var analytikere og Pandora-følgere bekymrede, da den dengang 60-årige Leighton blev udråbt som topchef i Pandora. De frygtede, at han ville blive en overgangsfigur og ikke en langtidsholdbar løsning, fordi han var gammel, for travl og for langt væk fra virksomheden. Den daværende hovedaktionær, Axcel, manede dengang bekymringerne til jorden med, at der var lagt klare aftaler for hans tilstedeværelse i koncernen.

»Han gør kun det her, fordi han vil. Hvorfor skulle han skære en stor del af sine bestyrelsesposter i udlandet og England fra, hvis han ikke ville det her 100 procent?« sagde Axcels topfigur, Christian Frigast, der forsikrede markedet om, at Leighton ikke bare havde forpligtet sig til at neddrosle sin bestyrelseskarriere – men også blive som topchef i Pandora i mindst tre år.

»Det er jo en tre-år-plus-løsning, vi har lavet,« sagde Christian Frigast.

Meget tyder dog i dag på, at Leighton næppe bliver tre år som topchef hos Pandora. På en telekonference i maj fortalte han, at han umiddelbart ikke havde tænkt sig at blive mere end »et til to år« længere i Pandora.

Pandora har i forvejen udfordringer med at sikre kontinuitet i toppen af virksomheden, da bestyrelsesformand Marcello Bottoli i marts 2014 meddelte, at han ønskede at træde ud af bestyrelsen så snart, der var fundet en ny formand. Det er endnu ikke sket.

Berlingske Business har tilbudt interview til både topchef i Pandora, Allan Leighton, næstformand Christian Frigast og formand Marcello Bottoli i forbindelse med denne artikel. Men ingen af dem har ønsket at udtale sig.

.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere