Del : SMS
Berlingske Business

Ny Novo-medicin på vej til danskere med diabetes 2

Alt tyder på, at Novo Nordisks nye diabetes 2-lægemiddel Victoza bliver godkendt i EU i løbet af et par måneder. Dermed er vejen banet for, at op mod 50.000 danske diabetes 2-patienter kan få gavn af medicinen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Torsdag anbefalede Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler under Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMEA, at Novo Nordisks nye diabetes 2-lægemiddel Victoza får markedsføringsgodkendelse i EU.

Og Novo Nordisk forventer nu, at Victoza får den endelige markedsføringstilladelse inden for cirka to måneder. Ifølge en selskabsmeddelelse forventer Novo Nordisk – afhængig af Kommissionens godkendelse – at lancere Victoza i en række europæiske lande i løbet af sommeren.

Dermed er vejen banet for, at danskere med diabetes 2 får mulighed for at prøve det omdiskuterede lægemiddel. Diabetesforeningen har tidligere over for Berlingske Business vurderet, at omkring 50.000 af de cirka 220.000 danskere, som i dag har diagnosen diabetes 2, formentlig vil kunne få gavn af Victoza.

”Et slag på tasken er, at op mod 50.000 danskere vil kunne have gavn af Victoza og tilsvarende lægemidler som er på markedet eller på vej på markedet. Lægemidlet henvender sig til den gruppe af type 2-diabetikere, hvor sygdommen befinder sig på et stadie, hvor de endnu er for tidligt at behandle med insulin, men hvor den første tabletbehandling heller ikke længere er nok,” siger Anders Flyvbjerg.

Tilskud

Før Victoza kommer på hylderne på de danske apoteker, skal Novo Nordisk dog overbevise Lægemiddelstyrelsen og Medicintilskudsnævnet om, at Victoza skal have offentligt tilskud i Danmark.

Victoza er en såkaldt human GLP 1-analog, som stimulerer frigivelsen af insulin, når blodsukkerniveauet bliver for højt, og som samtidig hæmmer appetitten. Der findes allerede et konkurrerende lægemiddel, Byetta, på det danske marked. Det blev lanceret i fællesskab af det amerikanske biotekselskab Amylin og Eli Lilly for præcist to år siden, og anvendes i dag af cirka 1.100 danskere.

Forskellen på Victoza og Byetta er først og fremmest at Victoza kun skal injiceres én gang dagligt mod Byettas to gange dagligt. Derudover har flere studier vist, at Victoza skulle have en endnu bedre effekt på blodsukkerkontrollen og føre til endnu større vægttabt end Byetta.

Udvalg foreslår alternativer

Det europæiske udvalg for humanmedicinske lægemidler anbefaler fortsat, at diabetes 2-patienter, der ikke længere kan holde sygdommen nede med livstilsændringer, bruger tabletbehandlingen metformin og sulfonylureapræparater som første valg.

Først når denne behandling ikke længere virker, kan Victoza bruges i forskellige kombinationer med tabletbehandling.

Hvor udbredt brugen af Victoza, Byetta og de øvrige lægemidler i GLP-1 gruppe afhænger blandt andet af bivirkningsprofilen.

Her fremhæver udvalget, at de mest almindelige bivirkninger er fordøjelsesmæssige problemer i form af diarré og kvalme, samt hovedpine, når Victoza bruges i kombination med tabletbehandling.

Når det gælder de mere alvorlige bivirkninger, som har skabt skepsis over for lægemidlet i USA, nemlig mulig risiko for cancer i skjoldbruskkirtlen, risiko for betændelse i bugspytkirtlen og frygt for øget risiko for hjertekarsygdomme, så vil der ifølge udvalget blive taget højde for disse problemer i udformning af den indlægsseddel, som kommer til at følge Victoza, ligesom der tages højde for det i risk management planen og i opfølgende studier efter, at lægemidlet er blevet lanceret.

Victoza ventes også at komme ud i skarp konkurrence fra de såkaldte DPP-4 hæmmere, som har nogenlunde samme effekt som GLP-1 analogerne, om end i mindre målestok, men som til gengæld kan tages i tabletform.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere