Del : SMS
Berlingske Business

Ny fremgangsperiode for danske bankaktier?

Dankort.
Foto:

Vi har hen over efteråret været skeptiske over danske bankaktier, fordi de økonomiske nøgletal for dansk økonomi har været skuffende, ikke mindst udviklingen i ejerboligpriser og i danskernes privatforbrug.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vi har hen over efteråret været skeptiske over danske bankaktier, fordi de økonomiske nøgletal for dansk økonomi har været skuffende, ikke mindst udviklingen i ejerboligpriser og i danskernes privatforbrug.

De seneste nøgletal viser dog overraskende robust vækst i privatforbruget, og det får os til at sætte bankaktierne på pluslisten igen. Fremgangen kan blive understøttet af ny vækst i tysk økonomi, hvor de seneste data for erhvervstilliden i Markits PMI-måling var meget positiv.

Vores ændrede positive syn på privatforbruget er baseret på følgende nøgletal: Meget tyder på, at det private forbrug er steget de seneste tre måneder, og fremgangen kan meget vel afspejle det stemningsskifte hos forbrugerne, regeringen i flere år har troet var lige om hjørnet.

De meget klare signaler fremgår dels af de seneste data for detailhandelsomsætningen for oktober, og dels af Dankortomsætningen for november og december, korrigeret for Dankortets øgede markedsandel.

Som tidligere indikeret i AktieUgebrevets konjunkturBarometer for Dansk Økonomi viser Danmarks Statistiks data for detailhandelen i oktober stærkeste fremgang side juni 2007. ”Detailsalget steg i november 1,0 % i forhold til måneden før. Det er den største månedlige stigning siden juni 2007, og den kommer efter fire måneders fald.

Med en stigning på 4,4 % var fremgangen størst i salget af beklædning mv., der dog kun udgør ca. 10 % af det samlede salg. Salget af fødevarer og andre dagligvarer steg 0,6 %, og det samme gjorde salget af andre forbrugsvarer,” skriver Danmarks Statistik.

Fremgangen i oktober kunne have været en enkeltstående parentes, som eksempelvis kunne forklares af en kold oktober med ekstra indkøb af vintertøj. Men meget tyder på, at der er tale om en mere varig tendens: Udviklingen i Dankortomsætningen indikerer nemlig, at den positive udvikling er fortsat i november og december, efter mindre fald i privatforbruget i årets første tre kvartaler.

Fra november 2012 til november 2013 steg Dankortomsætningen med mere end 4 %, hvilket med Dankortets øgede markedsandel af de samlede betalinger svarer til en fremgang i det private forbrug på mellem 0,5 og 1 %.

Billedet for december er endnu mere positivt: Ifølge Data fra Nets steg Dankortomsætningen i december 6,3 % i forhold til samme måned sidste år. Det svarer alt andet lige til en forbrugsfremgang på 2-3 %, hvilket understøtter billedet af ny optimisme blandt de danske forbrugere. Fremgang i privatforbruget opfattes både af Nationalbanken, regeringen og bankøkonomer som en afgørende forudsætning for ny fremgang i dansk økonomi.

Normalt kan dansk økonomi ikke stå alene, og derfor er det også afgørende, at europæisk økonomi nu begynder at vise positive takter. De seneste målinger af erhvervstilliden fra Markit viser solide takter i det meste af Europa med Tyskland som den traditionelle frontløber. Da Tyskland er en af Danmarks største samhandelspartnere, er den tyske fremgang også godt for dansk erhvervsliv.

Der er dog ingen tvivl om, at hvis den danske økonomi skal føres ind i et selvbærende opsving, vil der være hårdt brug for en målrettet vækstpakke, og man kan håbe på, at det er det regeringen kommer med i løbet af januar.

Tidligere vækstinitiativer har især været rettet mod de store erhvervsvirksomheder, mens de mindre og mellemstore virksomheder er blevet ladt i stikken – selvom de står for næste 2/3-dele af den private beskæftigelse. Kommer der synlige initiativer, som kan afhjælpe den aktuelle kreditklemme for SMV-virksomhederne er der for alvor grund til at tro på en længerevarende sundere periode for de danske banker.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere