Del : SMS
Berlingske Business

Novos værdi nærmer sig 1000 milliarder efter stærkt studie

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder Nyt forsøg
Foto:

Novo-aktien buldrede i vejret fredag eftermiddag, i forlængelse af at medicinalselskabet offentliggjorde positive studieresultater for diabetesmidlet Victoza, som kan være med til at booste salget på den lange bane.

Artiklen fortsætter under annoncen

Resultaterne viser nemlig, at midlet mindsker risikoen for hjerte-kar-problemer, som diabetespatienter har forhøjet risiko for, og fredagens nyhed blev modtaget med klapsalver på aktiemarkedet.


Novo Nordisk-aktien sluttede 6,5 pct. højere i 379,60 kr., og set i forhold til torsdag er markedsværdien steget med omkring 60 mia. kr. til 976 mia. kr.

Novo Nordisk


Det er i et studie med 9340 patienter, at Novo Nordisk har kunnet påvise, at midlet reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme.


Tidligere har kun en anden konkurrent - nemlig amerikanske Eli Lilly - kunne vise lignende resultater med sin diabetespille Jardiance, som bliver udviklet i samarbejde med selskabet Boehringer Ingelheim.

Novo Nordisk


- Der var i aktiekursen indbygget en smule forhåbning om, at Victoza ville vise såkaldt "superiority", men det var ikke til fulde indregnet, hvilket fredagens kursreaktion understreger, siger senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.


Også hos Alm. Brand Markets kalder man resultaterne for positive. Analytiker Michael Friis Jørgensen skriver i en analyse, at udsigterne for Novo Nordisks salg i 2017-2018 er blevet mere positive. Han anbefaler "køb".


/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere