Del : SMS

Novos vækst tæt på Apple-niveau

NovoNordisk_Rebien_Business
Novo Nordisk fremlagde i februar endnu et fantastisk årsregnskab - Lars Rebien og de øvrige ansatte har de seneste fem år skabt værdier i international topklasse. Foto:

Værdiskabelsen i Novo Nordisk er i verdensklasse, mens andre danske virksomheder sakker bagud, viser global rangliste.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk er set over de seneste fem år såvel dansk som nordisk mester i at skabe værdi for sine aktionærer. Samtidig er Bagsværd-virksomheden ikke langt fra at nå op på siden af de seneste år store koryfæ i elektronikverdenen Apple, når det kommer til værdiskabelse. Det fremgår af en analyse fra Boston Consulting Group.

- Novo Nordisks stærke performance er en fantastisk succeshistorie her i Danmark og Norden og et eksempel på, at det er muligt at skabe stærke resultater - selv i en periode præget af økonomisk turbulens, siger Lars Fæste, Senior Partner og Managing Director for Boston Consulting Group i København ifølge en meddelelse.

Managementkonsulentfirmaet har set på de sidste fem års aktionærafkast baseret på kursudvikling og udbytter og rangordnet virksomhederne. Novo Nordisk kommer ind på en sjetteplads i den globale top 10 med en årlig værdigenerering på 25 pct. Apple er nummer tre på samme liste med et afkast på 36,7 pct., mens de kinesiske medie- og forlagsvirksomheder Baidu og Tencent er helt i top med afkast på 59,5 pct. og 41,8 pct.

I nordisk regi er Coloplast otter med et afkast på 16,6 procent. Derudover glimrer danske virksomheder ved deres fravær på den nordiske liste, og danske virksomheder sakker ifølge opgørelsen også agterud i Norden målt på værdiskabelsen. Ifølge Boston Consulting Group er en del af forklaringen, at Danmark er blevet hårdere ramt af boligboblen, da den brast.

- De danske virksomheder har generelt set skullet omstille sig mere end deres nordiske konkurrenter, og det viser analysen resultatet af, vurderer Lars Fæste.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere