Berlingske Business

Novo Nordisk øjner børsnotering i Kina

Novo Nordisk
Novo Nordisk aktien har været optaget på børsen i New York i 30 år, og nu kan en notering i Kina være på tegnebrættet. Foto:

Den danske medicinalkoncern er i forvejen noteret i både København og New York.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk overvejer nu en børsnotering af selskabets aktier i Kina for at give virksomhedens kinesiske medarbejdere en chance for medejerskab. De må nemlig ikke eje udenlandske aktier ifølge kinesisk lov. Det skriver Børsen.

Novo Nordisk har 4.100 ansatte på det kinesiske fastland, og det er primært dem, koncernen ønsker at tilgodese ved en kinesisk notering. Muligheden for at kunne tilbyde aktier i handlen døgnet rundet tiltrækker dog også Novo Nordisk.

Novo Nordisk aktien har været optaget på børsen i New York i 30 år, og en notering i Kina kan altså være på tegnebrættet.

Medicinalkoncernen kan dog komme til at vente lidt, da børserne på det kinesiske fastland endnu ikke er åbne for udenlandske virksomheder. Dermed stiller Novo sig i køen af udenlandske virksomheder, der har udtrykt interesse for en notering i Kina, en kø der også inkluderer Coca Cola og HSBC.

- For Novo Nordisk er det en mulighed, som kan være spændende på sigt, men det er nok i virkelighedens verden noget, der ligger 5-10 år ude i fremtiden snarere end lige om hjørnet, siger Jesper Brandgaard, koncernøkonomidirektør i Novo Nordisk, til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen