Del : SMS
Berlingske Business

Novo faldt trods rekordresultat

Novo Nordisk øger overskuddet kraftigt
Overskrift
-Arkiv- SE RITZAU Novo Nordisk får rekordoverskud - igen (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2013) Foto:
 

Det danske aktiemarked holdt sig torsdag længe omkring udgangspunktet, men de hjemlige aktier tabte pusten i den sidste times handel, og Novo Nordisk, der havde offentliggjort et rekordstort overskud, fulgte med ned efter at have ligget næsten uændret det meste af dagen. Modsat havde Vestas en skidt dag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Da gongongen lød, var C20-indekset faldet 1 pct. til niveau 535,73, og C20 Cap-indekset faldt også med 1 pct. til 554,02. Novo endte også 1 pct. lavere i 1011 kr., og det vækkede forundring hos Danske Bank.

- Novo Nordisk leverede varen på alle parametre. Fjerde kvartal var meget stærkt, og forventningerne til indeværende år og de langsigtede forventninger er virkelig stærke, siger Mads Zink, chefaktiehandler i Danske Bank, til Ritzau Finans med henvisning til en opjustering af forventningerne til 2013 i lokal valuta og en forhøjelse af de langsigtede mål for blandt andet overskudsgraden til 40 pct. fra hidtil 35 pct.

Novo Nordisk meldte om et rekordoverskud på 21,4 mia. kr. for hele 2012, da salget voksede med 18 pct. til 78 mia. kr., resultatet af primær drift steg med hele 32 pct., og bundlinjen voksede med 25 pct.

Værre gik det Vestas, der faldt for fjerde børsdag i træk - denne gang med 8,5 pct. til 33,18 kr. Nedturen tyder ifølge Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, på, at investorerne er bekymrede over Vestas' lave ordreindtag. Han siger, at det endnu ikke er sikkert, at der er en decideret trend i forhold til, at ordrerne konsekvent går Vestas' forbi, men at man mangler tegn på det modsatte fra vindkoncernen.

- Det, jeg savner, er Vestas' egen melding om hvad i alverden der foregår her. Vestas har hidtil afvist, at de finansielle problemer, de meldte ud i slutningen af juli 2012, har haft negativ indflydelse på ordresiden, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- De har da også stadig mulighed for at fremvise en stor mængde ikke-offentliggjorte ordrer på onsdag - det er der bare ikke noget, der tyder på vil ske. Og hvis det ikke er tilfældet, så skylder de altså en forklaring på, hvordan ordreindgangen kan være så svag for tredje kvartal i træk, siger han.

FLSmidth og A.P. Møller - Mærsk B tyngede i det samlede billede med fald på henholdsvis 2,8 og 2,7 pct. til kurs 341,1 og 43.880 kr. uden nyt fra de to selskaber. Der var til gengæld lidt svage meldinger fra et par af deres konkurrenter, herunder Atlas Copco om minesektoren og Nippon Yusen om containerdelen. Ligesom onsdagens regnskab fra Hanjin Shipping viste Nippon Yusens containerdel tab i fjerde kvartal.

Pandora og Coloplast toppede sammen med Nordea C20-listen med stigninger på henholdsvis 3,4 og 3,1 pct. til 136 kr. og 290 kr. Dermed fik medicoaktien Coloplast lidt oprejsning efter onsdagens fald, da investorerne reagerede negativt på regnskabet for første kvartal af 2012/13. Amerikanske Goldman Sachs tror nu langt mere på aktiens potentiale. I hvert fald hævede banken anbefalingen af aktien til "køb" fra tidligere "neutral". Kursmålet blev samtidig løftet knap 70 pct. til 368 kr. fra tidligere 218 kr.

Desuden fortsætte Nordea de gode takter oven på onsdagens rekordregnskab for 2012. Torsdag sendte investorerne aktien yderligere 3,0 pct. op til 60,65 kr. Finansaktien er nu steget seks børsdage i træk.

Brøndby falder også på tvivl om overlevelsen. Aktien faldt til 9,85 kr. tæt på alletiders bund fra september.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere