Del : SMS
Berlingske Business

Nørbygaard har stadig lang vej tilbage fra Bagger-krise

Nørbygaard
I december sidste år udgav Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard filmen "Den sidste rejse", men Nørbygaards filmselskab Nør-How går tilbage i det seneste regnskab. Foto:

Entertaineren taber stadig penge på aktierne fra de glade IT-Factory dage, og han skal ifølge eget udsagn knokle længe endnu, før gælden er væk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Turnevirksomhed med egne shows samt roller som foredragsholder og konferencier holder gang i forretningen Finn Nørbygaard, der i 2008 var involveret i Stein Bagger-skandalen.

Han blev dengang tvunget "på vejen igen". Fire år senere er det stadig turnelivet, der holder gang i forretningen. Han taber samtidig millioner på værdipapirer og kapitalandele fra tidligere tider. Sådan vil det blive ved i en årrække, fortæller han.

"Jeg har indset, at jeg er kunstner og ikke erhvervsmand. Min revisor fortæller mig, at jeg skal fortsætte med at turnere og være på landevejene de næste tre-fire år, før min økonomi for alvor er helt oven på. Min branche er heldigvis sådan indrettet, at man bare kan generere indtjening ved at stable et nyt show på benene, og jeg har faktisk nydt, at jeg på den måde har været tvunget til at genoplive min karriere," siger han til Berlingske Business.

Med sin investering i JMI Invest, der ejede halvdelen af Stein Baggers IT Factory i 2008, havde Finn Nørbygaard før krakket værdisat sin andel i IT Factory til 833 mio. kroner. Den formue blev belånt i banken, og disse penge blev sat i aktier. Men da finanskrisen brød ud, styrtdykkede kurserne - og da Stein Baggers luftkastel blev afsløret, stod Nørbygaard tilbage med gælden og stort set værdiløse værdipapirer.

Sidste år blev hans moderselskab MVS & Co. gældfrit, men Finn Nørbygaard har stadig en personlig bankgæld, der presser økonomien.

De tre selskaber - MVS & Co, Finn Tour og Nør-How - har dog samlet set efter det seneste regnskabsår en pengekasse på godt 21,5 mio. kroner i egenkapital. Godt 400.000 mere end i 2011.

Nørbygaards egne shows og jobs som eksempelvis som konferencier hører under det største af de tre selskaber, MVS & Co. Her er posten omsætningsaktiviteter steget fra lige under tre millioner i 2011 til godt 11.6 mio. kroner i det seneste regnskab. Når resultat i MVS & Co. alligevel ikke brager frem, så skyldes det, at Finn Nørbygaard stadig taber penge på værdipapirer og kapitalandele. Samlet set betyder det en tilbagegang i resultatet fra 935.000 sidste år til 216.000 i år.

Finn Tours, der primært dækker over foredragene, fik dog et driftsresultat (EBITDA) på 386.700, der var godt 82.000 kroner dårligere end året før. Nør-How, der blandt andet dækker over filmrettigheder er ligeledes gået tilbage med et resultat på 25.000 kroner mod 206.000 sidste år.

Posten "andre værdipapirer og kapitalandele" går fra 17.990 mio. kroner i 2011 til 7.614.113 i det nye regnskab fra MVS & Co. I Nør-How falder værdien af samme post fra 3.78 mio. kroner til 1.137 mio. kroner.

Ifølge Finn Nørbygaard selv, så har han indset, at han skal koncentrere sig om det kreative, mens han lader sin revisor håndtere det økonomiske. Han kan derfor heller ikke redegøre for, hvad tabene præcist dækker over.

"Jeg ved det ærligt talt ikke, det har jeg ladet min revisor om at administrere," siger han.

Det betyder som nævnt, at han stadig er nødt til holde dampen oppe på turnelivet. Finn Nørbygaard, der har en uddannelse som gestaltterapeut, blev efter sin økonomiske krise en populær foredragsholder, hvor han ud fra sin egne oplevelser fortæller om, hvad krisen gør ved mennesker.

I starten af det nye år har han desuden premiere på showet "Finn Forfra - Skøre Finn i en time", og i efteråret 2013 er han igen aktuel med et show, som han betegner som "et ret stort projekt".

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere