Del : SMS
Berlingske Business

Nervøsiteten er markant stigende på aktiemarkedet

Wall Street
Wall Street emmede fredag af negativ stemning efter en uge med ekstremt lave oliepriser og dårligt nyt fra Kina. Foto:

Aktiemarkedets nedtur var forventet, men styrken overrasker alligevel chefredaktør på Aktieugebrevet, Morten W. Langer. Tre drivkræfter kan give ny optimisme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nervøsiteten nu markant stigende i aktiemarkedet. Aktiemarkedet spiller sig nogenlunde ud som vi gennemgik i AktieUgebrevets Nytårsudgave den 2. januar, altså negativt. Vi må dog erkende, at vi er overraskede over i styrken af aktiemarkedets nedtur. Og vi er bekymrede over kraften i det generelle kursfald og den manglende styrke i de positive korrektioner:

Når aktiemarkedet falder markant nogle enkelte dage, er det normalt sådan, at mange professionelle investorer ”bundfisker” for at komme ind i markedet til billigere priser. Det har de seneste år betydet, at stejle kursfald hurtigt er blevet afløst af nye kraftige kursstigninger.

JAPAN-STOCKS/MIDDAY

Denne gang ser vi et markant andet mønster. Stejle kursfald efterfølges godt nok af mindre stigninger, men de får aldrig tid til at vinde styrke. Problemet er, at de professionelle ikke længere bundfisker. I stedet benytter de selv mindre generelle kursstigninger til at sælge ud til lidt bedre priser. Kursstigninger anvendes altså til at begrænse skaden, ikke mindst efter den seneste uges kraftige kursfald.

Stadig flere investorer vil selvfølgelig erkende denne nye situation, og flere og flere vil derfor følge samme mønster med at sælge på positive korrektioner. Dermed vil der være et perfekt oplæg til en selvforstærkende markedspsykologisk drevet nedtur. Og aktiemarkedet er som bekendt som et pendul: Når det går op, stiger det alt for meget. Når det for alvor går ned, falder det også alt for meget.

Tre drivkræfter kan give ny optimisme

Hvad kan så vende markedet positivt nu og give en ny kraftig kursstigning? I vores Basisscenarie ser vi nu risiko for et generelt kursfald på 25 %. Men det er ikke sikkert, at det går så galt. Især tre drivkræfter kan give ny optimisme:

For det første stigende oliepriser, metalråvarepriser og fragtrater. For det andet bedre økonomiske udsigter i Kina. Og for det tredje nye stimulanser fra centralbankerne med en lempeligere pengepolitik.

THAILAND STOCK MARKET

For de to første forhold vil vi holde øje med markederne på daglig basis og forsøge at spotte vendingssignaler. Ser vi indikationer på en positiv vending, vil det hurtigt blive afspejlet i vores investeringspolitik.

Omkring flere planøkonomiske centralbankstimulanser er vi skeptiske overfor om de vil give ny luft til aktiemarkedet. De seneste 2-3 år har det kun virket i meget begrænset omfang. Den største effekt har været, at billig likviditet har pustet aktivbobler op på aktiemarkedet.

Begynder tilliden til centralbankerne for alvor at krakelere, kan udsigten for aktiemarkedet være meget dyster. Aktiemarkedet har nemlig været præget af en usynlig hånd de seneste år, hvor centralbankerne er blevet opfattet som den sikre redningsplanke.

God start for aktieporteføljen

AktieUgebrevets Pensionsportefølje starter årets rigtig fint. Pensionsporteføljen er startet året med et afkast på plus 1 %, i forhold til det generelle markedsfald på 5 %. Vi har gennem de seneste måneder forsikret os med såkaldte Bear certifikater. Men vi har også senest taget en mere risikopræget position, nemlig indkøbt Bull certifikater i olie.

Vi forventer på 2-3 måneders sigt højere oliepriser, og derfor opbygger vi nu en position, som vil give gevinst ved stigende oliepriser. På den korte bane er risikoen for yderligere prisfald dog relativt høj.

Pas på de såkaldte Sell Side Analysts budskab om ”is i maven”

Der er stor forskel på analytikere, som udtaler sig i medierne med gode råd om at man skal købe eller sælge. Det amerikanske begreb ”Sell Side Analyst” dækker over den gruppe analytikere, som kommer fra en bank eller en investeringsforening, hvor man lever af at sælge investeringsprodukter til kunderne. De er nærmest pr. definition positive på blandt andet aktiemarkedet, fordi de skal sælge deres produkter.

Deres budskaber er ofte præget af ønsker eller krav fra den interne marketingafdeling, som gerne vil have solgt ”positive historier.” Sell Side analysts leverer næsten aldrig negative historier om aktiemarkedet, for det sælger ikke biletter.

CHINA-ECONOMY-STOCKS

På det seneste har vi igen hørt budskab fra Sell Side analysts om, at man skal ”have is i maven”. Bemærk, at de offentlige budskaber fra analytikerne skal aflæses efter en særlig kode: Siger de, at ”man skal have is i maven” skal man for alvor overveje at reducere sin aktiebeholdning, muligvis kun en andel og de svageste aktier. Begynder de med at sige, at markederne er nervøse, og udsigterne lidt mere usikre, men at aktierne nu er billige, skal man for alvor sælge ud af sine aktier.

Vores bundlinje er: Stol ikke på en sell side analyst (altså bankerne): De er kun interesseret i at sælge investeringsprodukter og tjene penge. Hvornår har du sidst hørt en bankanalytiker, der sagde, man skal skulle sælge ud af sine aktier og investeringsbeviser?

Nej, vel?

PRØV AKTIEUGEBREVET 3 UGER GRATIS – TILMELD HER

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere