Del : SMS
Berlingske Business

Nasdaq holder fast i sine åbningstider

Nasdaq_Sibbern_Business
Fondsbørsens direktør Bjørn Sibbern siger, at man lytter meget til kunderne, og den samtale giver ikke anledning til ændringer i åbningstiden. Foto:

Den danske fondsbørs i København kommer ikke til at følge i sin norske søsterinstitutions fodspor med kortere åbningstider lige foreløbig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siger direktøren for Nasdaq OMX Copenhagen, Bjørn Sibbern, til Ritzau Finans.

- Det er selvfølgelig noget, vi løbende snakker med vores kunder om - vi er en infrastrukturvirksomhed, så vi lytter til vores kunders input - men det, vi hører, er, at vores kunder er glade for den åbningstid, vi har i dag. Så det er ikke noget, vi har på tapetet. Altså at skulle ændre i åbningstiderne, siger han.

Ifølge Bjørn Sibbern bærer handelsaktiviteten i København kraftigt præg af udviklingen på de amerikanske børser, når der åbnes på tværs af Atlanten klokken 15.30 dansk tid. Og derfor vil kortere åbningstid, som Oslo Børs har gjort det, ikke være aktuelt lige foreløbig. Samtidig er de europæiske tidsforskelle også noget, der bliver taget højde for.

- Der er også tidsforskel i UK, hvor store dele af mæglerne sidder. Så jeg vil ikke være særligt glad for at skære en hel eller en halv times handel af, hvor USA er åben. Det er der, meget af handelen sker. Det er, når USA åbner. Og mindre tid i København mens USA også er åbent - det synes jeg ikke er hensigtsmæssigt, siger Bjørn Sibbern til Ritzau Finans.

Han henviser til, at cirka halvdelen af al handel på fondsbørsen i København foretages af udenlandske mæglere, hvor det for bare fire år siden var under en tredjedel af handlerne, der kom fra udlandet.

- I forhold til det amerikanske marked ser jeg ikke den store åbenbaring i at ændre lukketiden til 16.30. Vi har selvfølgelig også stoppet op og spurgt vores kunder, om det giver mening. Men det sjove er jo lidt, at Sverige og Finland lukker i forhold til os kl. 17.30, ligesom resten af Europa. Der er Danmark lidt specielt, men vi er jo også et lokalt marked, siger han.

Oslo Børs har skåret en time af åbningstiden om eftermiddagen for at koncentrere mere af omsætningen og likviditeten midt på dagen. Men der har Bjørn Sibbern et andet tiltag i støbeskeen, der skal sikre bedre likviditet til de mindre selskaber, der typisk ikke handles så meget i hverdagen.

- En af de ting, vi overvejer at indføre, er en mid-day auktion i small- og midcap aktier for at sige, at på et bestemt klokkeslæt midt på dagen, der holder vi en auktion, hvor vi prøver at samle lidt momentum. Ligesom når vi åbner og lukker markedet med en auktion. Det, vi overvejer at gøre, er en auktion, hvor vi prøver at samle lidt likviditet lige i den her midday-auktion, siger Bjørn Sibbern til Ritzau Finans og uddyber:

- Dermed ikke sagt - det tror jeg i hvert fald ikke kommer til at ske - at omsætningen bliver fordoblet. Men der er mange håndtag, men kan dreje på for at hjælpe likviditeten.

Han understreger dog samtidig, at en del af ansvaret for likviditeten og handelsaktiviteten ligger hos selskaberne selv. Både et stabilt nyhedsflow og en velfungerende informationsstrøm fra selskabet selv er ting, som virksomhederne selv kan bidrage med for at sikre likviditeten, understreger direktøren for Nasdaq OMX Copenhagen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere