Del : SMS

Mystisk spøgelsesinvestor skaber kaos på tyrkisk børs

tyrkiet
Foto:

En ukendt investor har det seneste halvandet år skabt usikkerhed og periodevis kaos på børsen i Istanbul med massive væddemål. Den hemmelige investor har egenhændigt hævet handelsvolumen på børsen med otte procent.

Artiklen fortsætter under annoncen

På børsen i Istanbul er det varmeste navn i øjeblikket »The Dude«. Navnet dækker over en ukendt investor, der har sat Borsa Istanbul-børsen på den anden ende med en række spektakulære handler, der på alle målelige parametre er i en liga for sig, skriver Bloomberg.

Egentlig er navnet »Dude« misvisende, eftersom ingen aner, om der står en mand, kvinde eller en hel virksomhed bag de store handler.

Til gengæld er det sikkert, at den pågældende investor siden sin ankomst har demonstreret muskler og kapital af en karat, der slet og ret skræmmer de øvrige investorer. Det første livstegn kom for halvandet år siden, hvor den pågældende investor investerede 450 millioner dollar - eller hvad der svarer til lidt over tre milliarder danske kroner - på én dag. Det er ifølge Bloomberg dobbelt så meget, som børsen handler for på en gennemsnitlig dag.

tyr

Den seneste tid har skyggeinvestoren foretaget tilsvarende store handler med stadig højere frekvens, hvilket har efterladt de øvrige investorer ængstelige og forbeholdne over for kortsigtede investeringer, der kan blive påvirket af »the dudes« aktiviteter.

Den samlede handelsvolume er steget otte procent i årets to første måneder takket være spøgelsesinvestoren, viser Bloombergs data. I perioden 22. februar til 8. marts i år smed den hemmelige investor op mod 350 millioner dollars på Tyrkiets seks største banker og flyselskabet Turkish Airlines.

»Ingen ved noget med sikkerhed. Og det her er Tyrkiet, hvor vi for det meste altid ved, hvad der foregår,« siger Turgay Ozaner, en lokal portefølje-investor til Bloomberg.

ZIRAAT-ISLAMICLENDER/ERDOGAN

Teorien er, at investoren benytter en avanceret algoritme - fremfor mennesker - til at afgøre, hvilke handler der skal foretages. Foreløbig har investoren benyttet i alt tre forskellige, lokale mæglerfirmaer til at foretage handlerne igennem.

Teorien om algoritmen bliver yderligere bestyrket af, at de tre mæglerfirmaer alle udmærker sig ved at kunne betjene de såkaldte high-frequency traders - på dansk højfrekvenshandler, hvor der bygges computercentre tæt ved børsen for at minimere antallet af sekunder fra en ordre udstedes og til at handlen eksekveres.

Ingen af firmaerne har ønsket at opgive informationer om den pågældende kunde. Aktuelt er det mæglerfirmaet Yatirim Finansman, der benyttes og takket være sin ukendte kunde kan det nu prale af at være den største investor på børsen i Istanbul.

En anden storinvestor på børsen, Kerem Baykald, der bestyrer en fond med 610 millioner dollars i ryggen, beskriver skyggeinvestorens tilstedeværelse som »en elefant i en glasbutik« og fastslår, at vedkommende har markant dybere lommer end alle andre og er dermed i stand til at rykke markedet i enhver retning.

sdfg

Flere kilder oplyser til Bloomberg, at en række investorer helt har droppet at handle på børsen, indtil det står klart, hvem den ukendte investor er.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere