Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Mulig opjustering fra Lundbeck

Der kan være en opjustering på vej, når Lundbeck fremlægger regnskab. Selskabet er dog fortsat meget ensidigt

fokuseret på et indtjeningsområde.



Lundbeck har været og er noget af et enbenet væsen, der er stærkt

afhængig af deres antidepressive lægemiddel "supersællerten" Cipramil/Celexa.



Alene dette lægemiddel

udgjorde 85 pct. af selskabets omsætning i 2001. Samtidig har selskabet ryggen mod muren, da patentet på lægemidlet

udløb i Europa i foråret.



Effekten af bortfald af patentrettigheder blev set i konkurrenten Eli Lilly''s lægemiddel

Prozaq, der faldt fra en andel på 20 pct. af de nyudskrevne recepter i USA til i sidste uge at udgøre 1,7 pct.



Det

faktum, at selskabet er så afhængig af et produkt har givet sig udslag i stærk usikkerhed omkring kursfastsættelsen

af aktien. Derfor er det bydende nødvendigt for selskabet at få kørt afløseren, anden generationslægemidlet

Cipralex/ Lexapro i stilling.



Siden børsintroduktionen er selskabets pipeline - lægemidler under udvikling -dog

blevet forøget fra tidligere 2 til 8, heraf forventes fire lanceret i 2004. Det drejer sig om midler mod Alzheimer, Parkinson, depressioner

og skizofreni.

Opjustering

Kapløbet med de generiske kopiprodukter at Lundbecks Cipramil/Celexa, har været

intens i Europa, men det ser ud til af Lundbeck har fået et lille forspring, konstaterer Delphi Economics i en analyse af selskabet.



Europas

største producent af kopi-medicin introducerer dog nu en kopi af Lundbecks lykkepille Cipramil på det danske marked.

Den nye kopi bliver cirka 60 pct. billigere end den originale pille fra Lundbeck og ventes derfor at opnå en betydelig markedsandel.



Kopi-selskabet,

Ratiopharm, venter allerede inden for det første år at have opnået en markedsandel på 25 pct. eller mere.



Samarbejdspartneren

Forest Labs (FRX) kunne tirsdag rapportere om en stigning i salget af Lundbeck''s Celexa/Cipralex for første halvår - selskabet

har skævt regnskabsår - på hele 49 pct. til 737,8 mio. USD (5,6 mia. kr).



Dette skal sammenholdes med at Lundbeck

stædigt har fasholdt sine forventninger til en stigning på 20 pct. i henholdsvis omsætning og primær drift.



Det

bliver svært at undgå en opjustering af forventningerne ved næste regnskabsrapportering den 4. november 2002, vurderer

Delphi.



Lexapro blev introduceret på det nordamerikanske marked den 5. september. Lexapro''s markedsandel er siden steget

til 3,2 pct. i uge 40 af nyudstedte recepter i USA, ifølge Merrill Lynch.



Man kunne frygte at det nye produkt ville kannibalisere

Celexa, men det har vist sig ikke at være tilfældet. Før introduktionen af Lexapro lå Celexa med en andel

på 17,7 pct. og i uge 40, med en andel på 16,6 pct. Sammenstiller man disse to tal har Lundbeck på blot fire uger

hævet deres markedsandel fra 17,7 pct. til 19,8 pct. af det totale marked.



Og det kommer ifølge investeringsbanken

JP Morgan Chase til at se endnu bedre ud. I en ny analyse spår JP Morgan, at Lundbecks nye antidepressive lægemiddel Lexapro

vil nå et kolossalt salg på knap 20 mia. kr. i løbet af de næste fire år. Og det er vel at mærke

et salg alene i USA. Dertil kommer så salget i andre dele af verden.



Amerikanerne har læst udviklingen, og nu er

den kommet til danske Lundbeck. Sammenholder man kursudviklingen forholdsmæssigt halter Lundbeck langt bagefter Forest Labs.,

og har et kursefterslæb på godt 20 pct.

Aktien

Efter at H. Lundbeck havde toppet i august 2001 med en kurs lige

under 300, var kursen den 29/4 i år nået ned på 182,5. Men her reagerede markedet med en kraftig opadgående

korrektion.



Kursen steg med 20 pct., men så var kræfterne også brugt op, og retningen gik igen nedad. Igen

nåede kursen ned omkring kurs 182 (helt nøjagtigt kurs 181,5 den 24/6) og igen viste markedet, at der her lå en

støttelinje, som holdt kursen oppe. Men denne støttelinje holdt kun til de to gennembrudsforsøg. Tredje gang

gik det galt.



Da først støttelinjen ved 182 var brudt, rykkede støtteniveauet ned til kurs 155, og den tidligere

støttelinie ved 182 blev nu til en modstandslinje. Det ser vi tydeligt ved, at kursen ikke mindre end tre gang forsøger

at bryde op gennem 182, men afvises hver eneste gang.



Fundamentalt sælger Lundbeck på p/e på 31,35, når

man lægger selskabets egne forventninger til grund.



Egenkapitalen pr. aktie udgør 20,34 for 2001 og en K/I på

9,46 på 2001 resultatet. Så der er indlagt en del vækstforventninger i det nuværende kursniveau.



Teknisk

ligger Lundbeck ifølge Delphi i en opadgående trendkanal, som et af de eneste KFX-papirer. På dagschartet har selskabet

givet køsbsignal, i og med at 10 dages snittet har skåret 50 dages snittet, hvilket kan tolkes som et "golden cross",

og et spædt købssignal på det korte chart.



Den korte 10 dages RSI nærmer sig der overkøbte område,

men det lange 50 dages RSI viser en neutral position, men stigende position.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen