Del : SMS
Berlingske Business

Misser dansk økonomi endnu et opsving?

Nedtur2013_Business
Der var som altid juletravlhed på strøget i København i december, men renset for inflation var julehandelen i Danmark den sløveste i mange år. Foto:

Indledningen på året ser ud til at lægge sig i forlængelse af den sure afslutning på sidste år, skriver AktieUgebrevet.

Artiklen fortsætter under annoncen

AktieUgebrevets Konjunkturbarometer for Dansk Økonomi er nu frosset fast på et bundniveau på minus 1,5 – i det samlede udfaldsrum mellem plus to og minus to. Med andre ord er der ikke mange lyspunkter i denne opdatering, og dermed bliver starten af 2013 antagelig en fortsættelse af en sur afslutning på 2012.

I denne opdatering har vi udskiftet ét af de ti signaler: Dansk PMI, som historisk har været meget volatil, udskiftes med den historisk meget pålidelige indikator fra OECD for dansk økonomi.

OECDs ledende indikator for enkeltlande viser igen en meget bekymrende udvikling for dansk økonomi, idet flere af de øvrige EU-landes indikatorer senest har vist en positiv tendens, blandt andet Tyskland, Grækenland og Finland, mens indikatoren for Danmark fortsætter nedad. Det internationale opsving i 2010 og starten af 2011 gik fuldstændig uden om Danmark, der aldrig kom op i gear. Fordelen var, at vækstfaldet har været tåleligt, men alene fordi det var i nærheden af nulpunktet.

Prøv AktieUgebrevet gratis i tre uger.

I seneste udgave af AktieUgebrevet forudsagde vi et fald i privatforbruget i december 2012 i forhold til samme måned året før på mellem tre og fire procent, på basis af oplyste data for udviklingen i Dankortomsætningen. I denne uge kom så data fra Danmarks Statistiks detailhandelsomsætning, der viser et fald på hele 3,5 procent i forhold til december 2011. Dermed blev det den ringeste julehandel i mands minde.

Danmarks Statistik skriver: ”Fald i forhold til 2011: Renset for prisudvikling var detailsalget i december 3,5 pct. lavere end i samme måned sidste år. Nedgangen skyldes årlige fald i alle tre varegrupper, størst var nedgangen på 4,6 pct. i salget af fødevarer og andre dagligvarer. Salget af andre forbrugsvarer var 3,1 pct. lavere og salget af beklædning mv. 2,1 pct. lavere end i december sidste år. Det samlede detailsalg i 2012 var, renset for prisudvikling, 2,2 pct. lavere end i 2011.”

Et klart lyspunkt er dog udviklingen i ejerboligpriserne, hvor Home Husprisindeks nu over flere måneder har vist klar fremgang i priserne. ”Homes husprisindeks for december viser, at handelspriserne på enfamiliehuse i gennemsnit steg med 1,9 procent på landsplan (sæsonkorrigeret) i forhold til november – målt som et tremåneders glidende gennemsnit. Huspriserne steg således mod slutningen af året efter at være faldet seks måneder i træk. 2012 bød dermed samlet set på otte måneder med prisfald og fire måneder med prisstigninger.” skriver Home.

Udviklingen med stabilisering af ejerboligmarkedet er ikke mindst positivt for realkreditinstitutterne, som med yderligere prisfald skulle forøge deres SDO-reserver med milliarder. Prisudviklingen er antagelig meget forskellige i de forskellige geografiske regioner. Eksempelvis steg ejerboligpriserne i Hørsholm Kommune med 6 procent i 2. og 3. kvartal 2012, mens de i Lemvig Kommune faldt med 7 procent i de to kvartaler – efter et prisfald på 15 procent i 3. kvartal.

Prøv AktieUgebrevet gratis i tre uger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere