Del : SMS
Berlingske Business

Midcap-aktier outperformer C20-indekset i 2013

aktiehandel
Danske Banks aktiehandel - det såkaldte traderoom. Foto:

De mellemstore danske virksomheders aktier står på årets sidste handelsdag til at ende med at klare sig betydeligt bedre end C20-papirerne i 2013

Artiklen fortsætter under annoncen

Midcap-aktier er steget 52,4 pct. i år, hvilket er næsten dobbelt så meget, som C20 ser ud til at kunne præstere.

Det skriver Jyllands-Posten mandag.

Stigningen hos de mellemstore selskaber tolkes som et tegn på, at investorerne har fået en del af risikovilligheden tilbage. I kølvandet på finanskrisen flygtede investorerne nemlig i stor stil fra de mindre virksomheders aktier, der blev betragtet som mere risikofyldte end de tunge drenge i C20-indekset.

Ifølge aktieanalytiker i Spar Nord, Mikkel Duus-Hansen, er det både et resultat af et halvskidt år for Novo Nordisk, der vejer tungt i C20-indekset, og en større appetit på risiko blandt aktionærerne.

- I takt med, at vi har fået lavere risikoaversion, kanaliseres pengene fra det store C20-indeks over i nogle mindre omsættelige aktier. Så baggrunden for, at C20-indekset ikke har klaret sig bedre, bygger rent faktisk også på nogle gode nyheder, udtaler Mikkel Duus-Hansen til Jyllands-Posten.

Udover den særdeles pæne stigning i midcap-aktierne indtil videre i 2013 er den samlede handel af de mellemstore aktier også steget med over 100 pct. ifølge tal fra Nasdaq.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere