Del : SMS
Berlingske Business

Mærsks succes afhænger af høj oliepris

Maersk Oil er afhængig af høj oliepris, når selskabet jagter næsten en fordobling af olieproduktionen gennem milliardinvesteringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter flere års dramatisk fald på grund af underinvesteringer og stærkt faldende produktion i den danske del af Nordsøen, skal milliardinvesteringer nu vende den udvikling for selskabet. Ifølge Børsen lød regningen for nye projekter alene i tredje kvartal på 9 mia. kr.

- Olieprisen vil være vigtig fremadrettet, for mange projekter er dyre og kræver en relativt høj oliepris for at være rentable. Når man producerer på dybt vand, 1500-2000 meter, så koster det rigtig mange penge. Derfor vil sådanne projekter kun være rentable, hvis der er en god oliepris, siger topchef Nils Smedegaard Andersen, om olieprisens ansvar for at investeringerne holder, over for Børsen.

Dan Togo, analytiker i Handelsbanken, mener, at Maersk Oil har en fordel netop ved investeringer i besværlig olieproduktion eksempelvis på dybt vand. Maersk Oil har nemlig den rette ekspertise og konkurrencen på området er mindre. Desuden vurderer analytikeren, at en oliepris på dagens niveau vil sikre Maersk Oil et fornuftigt afkast på de store investeringer.

På trods af tumulten på det globale energimarked, især på grund af udviklingen på det amerikanske gasmarked, bevarer A.P. Møller - Mærsk troen på, at de enorme investeringer bærer frugt på lang sigt.

- Det kan give udsving, men vi tror på, at efterspørgslen efter olie fremover vil være voksende, siger Nils Smedegaard Andersen til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere