Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk på rutsjetur efter milliardoverskud

Der skulle en nærmere tekstanalyse til, før investorerne kunne afgøre, om A. P. Møller-Mærsks forventninger til 2013 skulle tolkes som en positiv eller en negativ nyhed for de to Mærsk-aktier.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der skulle en nærmere tekstanalyse til, før investorerne kunne afgøre, om A. P. Møller-Mærsks forventninger til 2013 skulle tolkes som en positiv eller en negativ nyhed for de to Mærsk-aktier. Og selv ikke langt ud på eftermiddagen var der enighed i finansverdenen.

- At Maersk Line så tidligt på året tør guide et resultat på niveauet over 2012, synes vi er stærkt. Det er meget tidligt på året, og derfor er det en konservativ guidance, og hvis det er det, så er det en stærk guidance, siger Mads Zink, chef for sales trading i Danske Bank.

En noget anden udlægning kommer fra Nordea.

- Vi synes, det er lidt skuffende. Maersk Oils forventninger skuffer, fordi produktionen ikke bliver så høj. Maersk Lines forventninger er lidt afdæmpede. De siger bare, at det bliver lidt bedre end i 2012. Men det, vi venter, er, at det skal blive markant bedre, siger aktierådgiver Jesper Bamberger fra Nordea.

De forskellige udlægninger af udsigterne for olie- og rederikonglomeratet resulterede i noget af en rutsjetur for de to Mærsk-aktier, der sluttede dagen med et fald på 1,2 pct. til B-aktien og 1,7 pct. til A-aktien til henholdsvis 44.480 kr. og 42.600 kr., efter at B-aktien havde været oppe og vende i kurs 46.160 i løbet af formiddagen, hvor A-aktien nåede 44.120 kr.

På segmentbasis venter Mærsk-gruppen i 2013 et bedre resultatet i containerdivisionen, som i 2012 fik et overskud på 2671 mio. kr., mens olieforretningen ventes at lande et betydeligt lavere resultat end de 14.164 mio. kr., der var i overskud i 2012. Derudover ventes der resultatfremgang i begge de andre hovedben, APM Terminals og Maersk Drilling.

Før regnskabet var analytikernes forventning til Mærsks 2013-resultater et overskud på 22,7 mia. kr. før minoritetsinteresser ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Det samlede C20 Cap-indeks sluttede dagen i 569,8, en stigning på 0,8 pct., præget af den positive stemning, der generelt kendetegnede Europa, efter at det tyske Ifo-indeks overraskede positivt med en stigning til 107,4 fra 104,2 måneden før. Det skal sammenlignes med markedskonsensus om indeks 104,9 ifølge Bloomberg.

- Det er det, vi skal se, hvis vi skal have stigninger: bedre tal for de forskellige økonomier, siger Jesper Bamberger.

Næste uge er spækket med regnskaber fra danske selskaber, som investorerne er begyndt at positionere sig til. Pandora, der aflægger regnskab tirsdag, har brugt ugen på at bryde igennem kurs 140 og endte dagen i 147,1 kr. efter en stigning på 2,1 pct. Aktien er steget 18,2 pct. i år efter et kursmæssigt stærkt 2012.

Fredag fik aktien medvind fra et notat fra Carniegie, der ifølge Bloomberg har gennemført en forhandlerrundspørge, der tyder på styrket salg i USA, Storbritannien og Australien.

Høreapparatfabrikanten William Demant, der også aflægger regnskab tirsdag, endte med et fald på 0,6 pct. i kurs 483,8. Konkurrenten GN Store Nord, der aflagde regnskab og endte som C20 Caps højdespringer torsdag, lagde endnu en smule til kursen og steg 1,3 pct. til 100,9 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere