Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk-aktien fortsætter dramatisk nedtur

Smedegaard
Nils Smedegaard Andersen - administrerende direktør i Mærsk. Foto:

Nils Smedegaard har forståelse for den faldende Mærsk-aktie, hvor værdien er halveret på ti måneder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis én tilbød at sælge en 100-kroneseddel for 68 kroner, ville de flest nok takke ja. Men på det danske aktiemarked gælder den logik ikke helt. I øjeblikket er værdien af A.P. Møller-aktier nemlig væsentligt under egenkapitalen, men det er rimeligt, siger analytikere.

Topchef Nils Smedegaard har forståelse for den seneste tids store kursfald i olie- og shippingaktien, men vil ikke sige, om han mener, at den nuværende værdi er for lav.

»Når vi ser tilbage og kigger på den udvikling, som olieprisen og fragtraterne har taget, må man tage til efterretning, at det er markedernes vurdering af den effekt, som det vil få for vores indtjeningsevne,« siger Smede­gaard.

Danske aktier tager historisk stort fald

Han har kunnet se på en Mærsk-aktie, som har haft et svært 2015, hvor olieprisen og lave priser på containerrater har sat aktien under pres. Efter at det store ekstraordinære udbytte fra salget af Danske Bank-aktierne var trukket ud af kursen i slutningen af marts, er værdien af A.P. Møller - Mærsk halveret. Men det kunne faktisk have været værre.

»Hvis vi sammenligner det med andre olieselskaber eller andre shippingselskaber, er vores prisfald væsentligt mindre end deres. Derfor synes jeg, at aktiemarkedet giver os kredit for det, vi har gjort. Det er klart, at hvis man har investeret i olie, har det en konsekvens,« siger Smedegaard.

12BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

Så betyder det, at du mener, at den nuværende markedsværdi på børsen meget godt afspejler værdierne i A.P. Møller - Mærsk?

»Det vil jeg ikke udtale mig om, for det har jeg ikke nogen mening om.«

Værdien mindre end egenkapitalen

Markedsværdien er nu 161 milliarder kroner, mens egenkapitalen er på 237 milliarder kroner. Det er højst usædvanligt, at en virksomhed koster mindre, end der er i egenkapital, og ingen andre C20-selskaber – bortset fra Jyske Bank – har en lavere markedsværdi end egenkapital. Selskaber som Novo Nordisk, Pandora, Chr. Hansen og Coloplast har til sammenligning en markedsværdi, der er mere end ti gange større end egenkapitalen.

»Det er nok et udtryk for, at aktiemarkedet i øjeblikket mener, at de ødelægger værdi mere, end de skaber værdi, og at mange ikke tror på de langsigtede muligheder i især containerforretningen,« siger Casper Blom, analytiker i ABG.

Nils Smedegaard

Han siger, at der er stigende opmærksomhed på den lidt besynderlige sammenhæng mellem egenkapitalen og markedsværdien i A.P. Møller - Mærsk.

En forklaring er, at der er en frygt for yderligere nedskrivninger, som dem A.P. Møller - Mærsk senest foretog i årsregnskabet, og som mindsker egenkapitalen.

»Det er et nøgletal, som flere begynder at se på. Usikkerheden er selvfølgelig vurderingen af de bogførte værdier, og der har de lavet en stor nedskrivning i olieforretningen, hvilket bør sænke sandsynligheden for flere nedskrivninger i 2016,« siger Casper Blom.

Mærskhat

Med til at presse kursen ned er de sløje forventninger, A.P. Møller - Mærks fremlagde for 2016. De var under markedets forventninger og har fået analytikere til at sænke deres skøn.

»Fjerde kvartal var en skuffelse, og vi regner nu med, at indtjeningen vil falde omkring 67 procent i 2016 mod tidligere ventet et fald på 50 procent. Når olieprisen og aktiemarkedet opfører sig på den måde, er det rimeligt, at aktien falder,« vurderer Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank.

ledelse

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere