Del : SMS

Mærsk-aktien falder efter årsregnskab

pix-ROTTERDAM/
A.P. Møller-Mærsk leverede et resultat der var stort set som ventet. Foto:

Pessimisme omkring containerforretningen og stort fald i olieproduktionen giver kursfald på på børsen.

Artiklen fortsætter under annoncen
A.P. Møller-Mærsk leverede et årsresultat, der overordnet set stort set var i tråd med forventningerne. Alligevel er reaktionen på aktiemarkederne et fald, der er markant større end markedet.

Mærsk-aktien lagde ud med et fald på 1,9 procent, men rettede sig hurtigt op til et fald på knap en procent. Herefter gik det dog stærk og på knap et kvarter var aktiekursen sendt 3,2 procent ned. I mens er det danske C20-indeks kommet bedre fra start med et fald på blot 0,75 procent.

pix-maersk


"Den største negative overraskelse i regnskabet er udmeldingerne om det store fald i olieproduktionen i 2012. Prognosen er meget under konsensus i markedet," siger Jacob Pedersen, senioranalytiker hos Sydbank.

I år forventede analytikerne en produktion på over 300.000 tønder om dagen, men meldingen fra Mærsk om 2012 lyder på kun 265.000 tønder om dagen. Det er altså et markant fald i netop den del af butikken, der tjener gode penge.

Se billederne:
Her er Mærsk-regnskabet i pixi-udgaven

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere