Del : SMS

Lundbeck storsatser på nye produkter

Ulf Wiiberg
Ulf Wiiberg, adm. direktør for Lundbeck Foto:

En børsmeddelelse koster Lundbecks aktionærer 2,5 mia. kroner. Alligevel er topchef Ulf Wiinberg godt tilfreds med den svære beslutning om at investere mere i udvikling af nye produkter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lundbeck er blevet en væsentlig mere risikofyldt investering. Sådan lyder meldingen nu fra analytikere, efter at medicinalkoncernen har skruet ned for den fremtidige indtjening for i stedet at satse på langsigtet vækst gennem nye produkter. »Nu er der en forøget risiko ved aktien. Derfor bliver Lundbeck hårdt straffet af aktiemarkedet, der vil have mindre risiko og mere stabilitet i resultaterne. Der er ikke længere en bund under aktien nu,« siger analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen oven på den ualmindeligt dyre børsmeddelelse, der kostede 15 pct. af børsværdien svarende til 2,5 mia. kroner. Baggrunden for Lundbecks nedjustering skal findes i den forventede indtjening for 2013 og for 2014. Tidligere regnede Lundbeck med en EBIT (indtjening før renter og skat) på to mia. kroner i begge år. Men nu er det kun muligt at opnå 0,5 til én mia. kroner for 2014, og det er alt for lidt, mener Michael Friis Jørgensen. Hos Lundbeck erkender topdirektør Ulf Wiinberg, at netop 2014 får en for ringe indtjening, men han forsvarer sig med, at det er bedre at satse på langsigtet vækst. »Vi har taget en beslutning om at investere flere penge i de muligheder, vi har skaffet os for at maksimere den langsigtede vækst. Konsekvensen er, at vi ændrer guidance for 2013 og frem for alt 2014. På toplinjen leverer vi, men indtjeningen falder på grund af investeringerne.« Ulf Wiinberg kalder det for en svær beslutning, men alligevel den rigtige – også af hensyn til de patienter, der nu tidligere kan få en bedre behandling. »Vi tager chancen« »Jeg må gøre det, som er rigtigt for Lundbeck på langt sigt. Vi tager chancen for at komme ind på nye behandlingsområder, der kan hjælpe millioner af mennesker.« I Sydbank anerkender aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen, at spillet har ændret sig markant for Lundbeck i de senere år. Således står Lundbeck over for betydelige lanceringsomkostninger. Blandt andet kan en ny langtidsvirkende udgave af verdens mest solgte skizofrenilægemiddel, Abilify, blive godkendt i USA i 2013. Det samme gælder for alkoholpillen Selincro, som er blevet anbefalet godkendt af en komité under Det Europæiske Lægemiddelagentur. Desuden arbejder Lundbeck på et nyt alzheimermiddel uden en partner. Det ventes sammenlagt at koste én mia. kroner. Men det kan dog blive mindre, hvis det lykkes for Valby-virksomheden at finde en partner. Alligevel er dommen over Lundbeck negativ fra Sydbank, der nedjusterer aktien fra »køb« til »hold«. »Vi ser positivt på udsigterne til flere nye produktlanceringer fremadrettet, som efter vores vurdering vil øge omsætning og indtjening væsentligt. Vi vurderer dog, at Lundbeck først for alvor vil høste frugterne af de nye produkter efter 2015. Vi forventer på den baggrund, at markedet den kommende tid vil fokusere på patentudløbet på nøgleprodukter, effekterne af sundhedsreformer og et stigende omkostningsniveau. Det maner til forsigtighed,« skriver Sydbank-analytikeren, der i stedet har Novo Nordisk som sin foretrukne aktie i medicinalindustrien.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere