Del : SMS
Berlingske Business

Lego overhaler konkurrenter

Lego overhaler konkurrenter - 1
Selv om Lego er verdens fjerdestørste legetøjsproducent, så er den danske fabrik en lille spiller i forhold til store aktører som Hasbro og Mattel. Mattel med en omsætning på ca. 30 mia. kr. er stor, men Lego står distancen i den direkte sammenligning. Det glæder adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp. Foto:

Det seneste superresultat fra Lego sender den danske legetøjskoncern helt frem blandt de bedst tjenende i branchen. Samtidig kæmper den før så alvorlige konkurrent Mega Brands med elendig økonomi og ringe likviditet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lego er godt i gang med at køre sig i stilling blandt de absolut bedst indtjenende legetøjsfirmaer i verden. Efter år med underskud og kaos tjener Lego penge som aldrig før, og lige nu ser intet ud til at kunne stoppe Billunds revitaliserede legetøjsfabrik.

Man skal ellers ikke længere end et par år tilbage, før det endnu var nærmest ligegyldigt at sammenligne Lego med andre store legetøjsproducenter som Hasbro og Mattel. Ja ikke engang den lille irriterende producent af klodser, canadiske Mega Blocks, var det sjovt for Lego at sammenligne sig med. Konkurrenterne tjente penge, mens virksomheden i Billund tabte milliarder og balancerede på randen af kollaps.

Nydelig melding
Men et par solide årsregnskaber og en særdeles nydelig halvårsmelding senere, er selvtilliden ved at genindfinde sig på direktionsgangen i Billund.

»I dag kan vi tillade os at sammenligne os med alle, når det gælder nøgletalspræstationer. Det kan godt være, at vi fortsat er en lille aktør internationalt, men når det gælder indtjening er vi kommet meget langt. Det er gået langt hurtigere, end vi havde forventet at komme ud af den overlevelseskamp, som vi stod i for tre til fire år siden. Faktisk har vi overhalet vore egne planer, og vi kan tillade os at begynde at se fremad for alvor,« siger Jørgen Vig Knudstorp, der har været adm. direktør for Lego siden 2004.

Selv om Lego er verdens fjerdestørste legetøjsproducent, så er den danske fabrik en lille spiller i forhold til store aktører som Hasbro og Mattel. Men selv om Mattel med en omsætning på ca. 30 mia. kr. er stor, så står Lego distancen i den direkte sammenligning.

Direkte sammenligning
Begge konkurrenter er børsnoterede og har netop afleveret halvårstal, og det er derfor let at lave den direkte sammenligning af tallene fra de store legetøjsproducenter.

Mattel, der ikke mindst er kendt for sine Barbie-dukker og sine Hot Wheels-biler, havde en nettoomsætning på 10 mia. kr. i de første seks måneder af 2008. Indtjeningen var dog beskeden, som det er sædvanen i branchen, som er aldeles afhængig af salget i månederne frem til jul. Alligevel kalder selskabet det selv for utilfredsstillende, at den tabte 240 mio. kr. i første kvartal – og blot tjente 60 mio. kr. i andet kvartal.

Hasbroe, som blandt danskere bl.a. er kendt som producenter af spil som Trivial Pursuit og Monopoly, ligesom selskabet laver Star Wars-legetøj i stor stil, kom ud af halvåret med et samlet plus på 380 mio. kr. efter en nettoomsætning på 7,5 mia. kr.

Endnu værre ser det ud for Legos store blok-konkurrent Mega Brands, der gennem flere år har udfordret Lego på patenterne, og hvor Lego har haft en række retssager kørende. Selskabet lider under for hastig vækst og et fejlslagent opkøb. Det har udhulet selskabets likviditet i en grad, så selskabet netop har måttet hente nye penge hos enkelte store aktionærer. Var den transaktion ikke lykkedes, ville selskabet have balanceret på randen af en betalingsstandsning.

Lego er derimod godt på vej til lægge fortidens spøgelser bag sig. For 14 dage siden afleverede selskabet et halvårsregnskab, der viste et overskud på 564 mio. kr. efter en omsætning på 3,5 mia. kr. Samtidig viser de underliggende regnskabstal, at det er en reel fremgang, der ikke drives af f.eks. opkøb eller af udsalg af aktiver.

Store muligheder
For Lego giver det overskud for alvor store muligheder fremover. Derfor arbejder direktionen på at fastlægge den vækststrategi, som faktisk er kommet flere år før beregnet.

Strategien indeholder planer om, at gå direkte i kødet på de store amerikanske konkurrenters hjemmemarked USA, hvor Lego nok er store, men blot har en markedsandel på tre pct. Samtidig vil Lego gå intensivt efter at etablere sig i de udviklingslande, hvor middelklasserne vokser frem med hastige skridt i disse år.

Endelig arbejder Lego på at udvikle en helt ny forretningsmodel, hvor selskabet bl.a. i langt højere grad vil bruge internettet til at kommunikere med kunderne.

Læs mere i Berlingske Business søndag, hvor Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp løfter sløret for sine planer for Lego.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere