Del : SMS
Berlingske Business

Kvindelig cheføkonom: Lad bare manden styre investeringerne

pix_Kjærgaard
Overskrift
Cheføkonom Lone Kjærgaard, Arbejdernes Landsbank mener ikke, at kvinder behøver at sætte sig detaljeret ind i investeringer, hvis de har en mand eller en bank, der kan gøre det for dem. Foto:
 

Der er ingen grund til, at kvinder forsøger at gennemskue udviklingen på aktie - og obligationsmarkederne, hvis de ikke interesserer sig for det. Det mener cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stress ikke over, at du ikke forstår begreber som kursmål og shortselling eller kan kende forskel på aktier og obligationer. Det er helt i orden at give ansvaret for dine investeringer videre til nogen du stoler på - som eksempelvis gemalen eller din bank.

Sådan lyder budskabet fra cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard til kvinder, der går rundt og har dårlig samvittighed over deres manglende viden om deres privatøkonomi og formue.

sdf1111111111111111111111111

»Det er vores oplevelse, at kvinder interesserer sig mindre for investeringer og aktiemarkedet og ofte overlader beslutningerne til manden eller til banken. Og det mener jeg ikke, der er noget som helst i vejen med. Man skal ikke tvinge kvinderne til aktieskærmen, hvis de i bund og grund brænder for noget andet,« siger hun og fortsætter:

»Men de skal sørge for, at der så er andre, der så tænker på det. For det er selvfølgelig lige så vigtigt, at der bliver taget hånd om kvinders formue som mænds.«

En ny analyse fra Nykredit indikerer ellers, at kvinder måske i højere grad burde overtage ansvaret for familiens finanser. Den viser nemlig, at kvinder i løbet af årets syv første måneder har givet mændene baghjul og fået et afkast på 24 procent på deres aktieinvesteringer, mens mændenes afkast kun ligger på 17 procent.

Det forklarer Nykredits forbrugerøkonom Johan Juul Jensen blandt andet med, at mænd køber mere risikobetonede aktier og handler oftere og baseret på mavefornemmelser. Ifølge data fra Værdipapircentralen VP Securities - som Nykredit har analyseret - står mænd for 80 procent af årets aktiehandler, hvilket svarer til at de i gennemsnit handler tre gange så meget som kvinderne.

pix-vestas

Hos Arbejdernes Landsbank er Lone Kjærgaard enig i, at mændene nok oftere kommer til brænde nallerne ved at handle på små udsving, fordi de følger udviklingen på aktiemarkedet tæt. Men hun synes ikke Nykredits analyse giver belæg for at konkludere, at kvinder dermed generelt er bedre til at handle med aktier.

»Man skal nok passe på med at lægge for meget i, at kvinderne lige har vundet på udsvingsbåndet i løbet af det sidste halve år. Man skal i stedet have de lange briller på,« siger hun til Berlingske Business.

Kvinders manglende interesse for økonomi er ofte blevet problematiseret. I foråret offentliggjorde bankernes organisation, Finansrådet resultaterne af en privatøkonomisk test af i alt 3500 mænd og kvinder.

Testen, der blandt andet indeholdt spørgsmål som: »Hvad er rente?« viste, at 70 procent af de mandlige deltagere havde en god finansiel forståelse, mens kun halvdelen af kvinderne havde nok rigtige svar til at bestå.

Men det er der altså ikke grund til at gøre et stort nummer ud af, hvis bare kvinderne sørger for at omgive sig med gode rådgivere, enten i form af professionelle, bekendte eller familiemedlemmer, mener Lone Kjærgaard.

Det virker umiddelbart som et kontroversielt budskab fra en kvindelig cheføkonom, at kvinderne bare skal give ansvaret videre?

»Det kan godt ske, at det er kontroversielt. Men det mener jeg faktisk. Kvinder skal ikke nødvendigvis gå ned i detaljen og dagligt følge med i, om eksempelvis Mærsk-aktien stiger eller falder. Men de skal interessere sig for, at de har taget stilling til deres formue og lavet en helt overordnet strategi for den.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere