Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

Kvinde, invester dine penge

25BUSKvinder-og-Aktier.jpg
250 kvinder var torsdag mødt op i Dansk Design Center for at blive klogere på aktier. Blandt talerne var direktøren for Danske Bank Privat Banking Danmark, Malene Nørgaard (nederst tv.) og cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Lone Kjærgaard (nederst th.). Foto: Martin Sylvest

Flere mænd end kvinder interesserer sig for aktier og obligationer. Det er i sig selv ikke bekymrende, men hvis man bare lader pengene stå kontant på bankkontoen, mister man købekraft. Så »kom i gang, piger«, lyder meldingen.

Det lyder mest af alt som en aften på Pigernes Kro, da der blev sendt en invitation ud til »Ladies Night«. Værten er Fondsbørsen i København.

For kun 30 procent af de danske kvinder er privataktionærer, og det skal der laves om på. Men hvorfor skal der egentlig det?

Udmeldingen fra de fleste er, at hvis ikke kvinderne investerer nogle af deres kroner frem for at lade dem dvale på bankkontoen, er det stort set lige så sikkert, som Jorden er rund, at værdien af pengene bliver udhulet. Med en rente på godt én procent, skat og inflation, er de ikke mere værd om et år, end de er i dag.

Emilie_Business

Både unge og ældre kvinder sidder placeret med foldede arme i stolene. Øjnene er rettet mod Lone Kjærgaard, cheføkonom for Arbejdernes Landsbank og en af talerne ved årets pigeaften. Bag hende lyser cirkeldiagrammer op, mens hun med sikkerhed i stemmen slår myter oven i hovedet med en ny undersøgelse foretaget af Arbejdernes Landsbank.

Den viser, at fire ud af ti mænd overhovedet ingen interesse har for aktier og obligationer, og kun 12 procent har stor interesse for emnet. Dog er det værd at bemærke, at 41 procent af kvinderne slet ikke interesserer sig for aktier og obligationer, og kun fire procent har stor interesse. Så konklusionen er, at det altså ikke er en folkesport at vide, hvilken kurs Vestas-aktien står i – og det er uanset køn.Spørger man Lone Kjærgaard, skyldes forskellen i interessen et lille efterslæb fra tidligere generationer, hvor mændene stod for økonomien. Men det er der ved at blive rettet mere og mere op på med kvinders højere uddannelser og højere løn.

En anden årsag er, at det ikke er et »blødt« område.

»Det er hårde tal og beregninger. Kvinder interesserer sig for blødere værdier, det kommer vi nok ikke uden om. Du kan bare kigge på de uddannelser med pleje og omsorg. Så der er nok en forskel på, hvad mænd og kvinder generelt interesserer sig for,« siger Lone Kjærgaard til Berlingske.

pix_Buffett

Klædt i sort fra top til tå med blankpolerede snuder og en brillekæde i guld om halsen står en kvinde, som bestemt vil knuse fablen om kvinders manglende næse for finans.

Halla Tomasdottir, lead partner i investeringsfirmaet Sisters Capital, lægger dog ydmygt ud til »Ladies Night«.

»Det kræver meget mod at komme fra Island og tale i København om investeringer. Vi ved alle sammen, hvordan det gik i 2008,« siger hun og trækker et grin ud af de godt 250 fremmødte kvinder.

Derefter var budskabet dog temmelig klart.

»For Guds skyld – invester som en pige. Jeg vil også gerne opfordre jer til at investere i kvinder. Bestyrelser med en balance i kønnene udkonkurrerer dem uden kvinder. Så jeg opfordrer jer til at kigge på, hvor mange kvinder der er i bestyrelsen, inden I investerer.«

For ifølge Halla Tomasdottir investerer kvinder anderledes end mænd. Kvinder vil forstå de risici, de foretager – ellers investerer de ikke. De bruger tid på research og er mere immune over for gruppepres end mænd. De lærer af deres fejl, og Halla Tomasdottirs kæphest er: Kvinder har mindre testosteron end mænd.»Det er faktisk en af de bedste ting. For meget testosteron gør en investor eller et individ mere skør, og det er faktisk ganske ødelæggende for en hel sektor,« siger hun uden at trække på smilebåndet, mens det klukker stille fra publikum.

Aktierhandel

Der er bred enighed om, at kvinderne skal få investeret nogle af de penge, de har stående. Første gode råd: Gå ned i din bank.

»Vores oplevelse er, at kvinder, når vi først har dem inde, så interesserer de sig rigtig meget for det her. Det vigtige er jo bare at få hevet dem herind og få gjort noget. Og der er det, at man kan blive bekymret, fordi kvinder generelt interesserer sig mindre for det her og derfor også følger mindre med i, hvor lave renter man får i bankerne, og derfor i mindre grad får gjort noget ved det,« siger Lone Kjærgaard.

Direktøren for Danske Bank Privat Banking Danmark, Malene Nørgaard, er enig i, at man skal finde professionelle kræfter, som kan hjælpe.

»Min grundlæggende holdning er, at man skal finde en samarbejdspartner, som man har en god kemi med og en god relation til. Og så kan man gå i gang med at handle. Det handler om at finde ud af, hvad det er, der passer dig, når du skal i gang.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen