Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Konsolidering for IC Company

Det har været smartere at gå i tøjet fra IC Company end købe aktier i selskabet i stort set hele koncernens

levetid.



IC Company blev skabt den 30. april 2001 via en fusion af InWear og Carli Gry, som begge var børsnoterede selskaber

uden den store kursmæssige succes. Den succes har fusionen endnu ikke kunnet give aktionærerne.



Alene i løbet

af det seneste år er aktien halveret i værdi fra kurs 55 til kurs 27.



Selskabet designer og markedsfører en

stærk produktportefølje rettet mod kvalitetsbevidste kvinder og mænd under varemærkerne, Jackpot, InWear, Matinique,

Cottonfield, Part Two og Peak Performance.



IC Companys har 289 egne butikker fordelt på 18 lande samt 24 factory outlets

fordelt på 12 lande. Herudover har selskabet ca. 4.200 forhandlere, som repræsenterer ca. 5.200 butikker.



IC Companys

beskæftiger omkring 2.400 medarbejdere og har datterselskaber i det meste af Europa samt Canada og Hong Kong.

Regnskabet

IC

Company fik i regnskabsåret 2001/02 en omsætning på 2.915 mio. kr., hvilket er en reduktion i forhold til 2000/01

på ca. 8 pct.



Året har været præget af konsolidering og tilpasning af IC Companys'' organisation, realisering

af fusionens synergier, nedlukning af ikke rentable retail-butikker, opsigelse af engroskunder, og en utilfredsstillende leveringskvalitet

og -sikkerhed, der først i sidste kvartal af regnskabsåret er rettet op. Af det samlede fald i omsætningen skyldtes

ca. 1/3 butikslukninger og valutakurspåvirkning.



Resultat af primær drift blev realiseret med 134 mio. kr. mod 101

mio. kr. i samme periode sidste år og en EBIT-margin på 4,6 pct. mod 3,2 pct., hvilket er på niveau med det forventede

for regnskabsåret. Virksomheden gearer sig til profitabel vækst i et markedssegment, der fortsat forventes at være

mat.



Resultat før skat og fusionsomkostninger blev realiseret med 67 mio. kr. mod 57 mio. kr., og årets resultat

blev realiseret med 46 mio. kr. mod minus 149 mio. kr. året før.



For regnskabsåret 2002/03 forventes i et

mat markedssegment en omsætning i størrelsesordenen 2.8 - 2.9 mia. kr. og en EBIT-margin i niveauet 4-5 pct. efter fradrag

af engangsomkostninger til butikslukninger i niveauet 15-20 mio. kr. i forbindelse med implementering af ny retail-strategi.

Analyser

Jyske

Bank hæver efter regnsjabet anbefalingen på IC Company fra Reducer til Neutral. Banken har et kursmål på aktien

på 35 mod det nuværende niveau på 27 kr.



IC Companys regnskab for 2001/02 levede ifølge Jyske Bank nogenlunde

op til de forventninger, selskabet havde stillet i udsigt. Fusionen er gennemført, og der er høstet større synergieffekter

end ventet.



En ganske markant nedbringelse af varebeholdninger og materielle anlægsaktiver har ført til et fald

i den rentebærende gæld på 112 mio. kr., og en stigning i soliditeten fra 30 pct. til 36 pct.



Det grundlæggende

problem er dog fortsat, at IC Companys har måttet "spare sig til" forbedringen på driften. Og rentabiliteten

i IC Companys egne butikker er stadig markant ringere end i tilsvarende selvstændige konceptbutikker.



De tiltag ledelsen

har iværksat ser hver især fornuftige ud, men er næppe "tunge nok" til her og nu at løse IC Companys

grundlæggende problem: At for mange af IC Companys varer skal "skubbes igennem distributionskanalen", og for få

bliver trukket igennem af kunderne.



Jyske Bank ser ikke kurstriggere, der kan løfte aktiekursen de næste 3-6 måneder.

Siden banken den 4. marts 2002 sænkede anbefalingen fra neutral til reducer, er kursen dog faldet med 40 pct., og derfor hæves anbefalingen

til neutral.

Sydbank

Sydbank fastholder derimod sin salgsanbefaling på aktien.



Sydbank vurderer, at IC''s negative

omsætningsvækst på 8 pct. (H&M 16 pct. vækst i sidste kvartal), skyldes, at IC er positioneret i midterprissegmentet,

hvor omsætningen er faldende modsat lavprissegmentet, hvor H&M er positioneret.



Dernæst bruger IC 5-6 mdr. fra

ordreafgivelse til varerne er i butikken - H&M bruger 5-6 uger. IC''s tilpasning af sortimentet til forbrugerne går derfor

langsommere.



Sydbank anerkender IC''s strategiske tiltag som rigtige. Dog forventer bankens analytikere ikke, at tiltagene vil

løfte IC''s omsætning og indtjening til et niveau, der retfærdiggør den nuværende aktiekurs.



Sydbank

nedjusterer IC''s omsætningsvækst fra plus 3 pct. til minus 1 pct. og primær drift fra 144 til 121 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen