Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere mister tro på fremtiden

Stadigt færre iværksættere tror på, at deres virksomheder vil vokse markant i løbet af de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske iværksættere har generelt svært ved at tro på, at deres forretningsidé er god nok til at skabe arbejdspladser, skriver Frederiksborg Amts Avis.

En analyse fra Erhvervsorganisationen DI viser, at kun to procent af danske iværksættere tror på, at deres virksomhed vil have over 20 ansatte om fem år, hvilket er lavere i forhold til lande som eksempelvis USA, Storbritannien og Norge.

Tallet har været støt dalende de seneste fem år - også før den økonomiske krise satte ind, og dermed er der behov for mere langsigtede løsninger, hvis man vil højne virksomhedernes tro på egne evner.

- For os er det en bekymrende tendens, og derfor er det vigtigt, at man fra politisk side laver nogle langsigtede reformer, der giver tro på, at det også kan betale sig at drive virksomhed i Danmark om 20 år, siger Thomas Møller Sørensen, der er chef for mmv og entrepreneurship i erhvervsorganisationen DI og har stået bag undersøgelsen.

Konsekvensen er, at tusindvis af arbejdspladser går tabt, og derfor er der ifølge Thomas Møller Sørensen især brug for at styrke rammebetingelserne for virksomhederne. Altså det beskatningsgrundlag, der bliver lagt på virksomhederne, men i høj grad også styrke samspillet med uddannelsesinstitutioner på tværs af faggrupperne.

- Det er meget afgørende, at de studerende får prøvet kræfter med, hvad uddannelsen kan bruges til i praksis. At man bliver bedre til at inspirere og får tværfagligt studiearbejde. Det er man meget bedre til i andre lande, siger Thomas Møller Sørensen, der mener, at det vil styrke kommende iværksætteres selvtillid.

Set over en bred kam er der i Danmark relativt mange iværksættere, men problemet er at få dem til at vækste. Ifølge Thomas Møller Sørensen har især udkantsområderne svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og viden.

I Halsnæs Kommune arbejder man dog i øjeblikket målrettet på at få vendt udviklingen ved at skabe et samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og universitet, hvilket i løbet af de kommende fem år forhåbentligt skal kunne kaste op mod 200 nye arbejdspladser af sig.

- Meningen er, at større virksomheder tager idéen til sig og udvikler den i samarbejde med iværksætteren. Samtidig er der en kreds af rådgivere, der træder til fra dag et og sliber idéen til, siger erhvervskonsulent Niels Bang-Ebbestrup.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere