Del : SMS
Berlingske Business

Investortip: Ure

11BUSPix-ur_Bus
Patek Philippe

Artiklen fortsætter under annoncen

Både gamle og nye ure er et af tidens varme investeringsemner. Men for nye ure betaler man ifølge Kristian Haagen, ekspert og vurderingsmand, ofte for meget for, at berømtheder reklamerer for dem og for aktionærernes udbytter.

Derfor er der stort fokus på ure med 30-60 år på bagen, oplyser Kristian Haagen, som peger på topmærket Patek Philippes kronografure (ure med stopur, red.) fra 1940-1950erne.

»Det er en tikkende guldgrube, hvis du har arvet sådan et efter din bedstefar, men det er samtidig også en udmærket investering, hvis du køber det hos en vintageforhandler nu. Patek Philippe-ure med årtier på bagen har nemlig vist sig at være bedre investeringer end så mange andre ting. Desuden kan man jo ligefrem bære sin investering om armen, nyde det hver dag og anerkende, at man har lagt sine penge i noget, der er smukt og af en sådan kvalitet, at det tikker videre til næste generation. Og så skader det jo heller ikke, at man ligefrem kan se tiden på sin investering,« skriver Kristian Haagen i sin analyse af markedet.

Schweiziske urproducenter som Rolex, Omega og Breitling hører også til i den absolutte elite, og Kristian Haagen peger på, at et kendt mærke er altafgørende for en god investering. Han vurderer, at der måske er 10-20 urmærker, som investorerne bør fokusere på.

Patek Philippe, Audemars Piguet og Vacheron Constantin er blandt de mest eksklusive og værdifulde ure i verden. Men som investor skal man også overveje, hvor mange købere der vil være til de dyreste ure. Der er formentlig flere købere til ure i klassen under, hvor mærkerne hedder Rolex, Omega, Breitling og IWC, og hvor prisklassen spænder fra 10.000 til 40.000 kroner.

Som et alternativ peger Kristian Haagen på tyske A. Lange & Söhne.

»På trods af at de blev genfødt i 1994 og dermed ikke har særlig mange år på bagen, er de så anerkendte for deres sindssyge kvalitet, at de limiterede modeller, som måske kun har en tre-fire år på bagen, bliver solgt for det dobbelte på diverse auktioner rundt om i verden. De producerer kun en 4.000-6.000 ure om året, så mit bedste bud er at købe limiterede A. Lange & Söhne, hvis jeg skal forudse, hvad der bliver noget værd i de kommende år,« konkluderer Kristian Haagen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere