Del : SMS
Berlingske Business

Investortip: Malerier

11busPix-maleri-W. Freddie_BUS
Wilhelm Freddie

Malerier kan gavne både øje og pengepung, hvis Kasper Nielsen, vurderingsdirektør hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, får ret, når han udpeger de malerier, der får den højeste værditilvækst i de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Den danske surrealisme, der fik sit gennembrud i 1930erne, har stadig svært ved at opnå de priser, den retteligt fortjener. Man skal bl.a. lægge mærke til kunstnere som Vilhelm Bjerke Petersen, Rita Kern Larsen og især Vilhelm Freddie,« lyder hans vurdering.

Han oplyser, at selv de bedste arbejder af Freddie (bill.) fra periodens højdepunkt, altså 1930erne, ligger på priser, som han kalder »yderst rimelige« i forhold til andre eksponenter fra det 20. århundredes kunsthistorie.

Hans råd til nye investorer i kunst er, at de skal være forberedt på en langsigtet investering. Og så lyder rådet, at man skal købe noget, man godt kan lide at se på.

Ud over surrealismen nævner Kasper Nielsen dansk kunst begyndende fra 1940erne med fokus på abstrakt kunst bygget op omkring rette linjer, geometri og stærkt afgrænsede farveflader. Kunstnerne kan f.eks. være Richard Mortensen og Robert Jacobsen.

Og endelig nævner han potentialet i det danske genremaleri fra 1800-tallets sidste halvdel med naturalistisk malede motiver, hvor hverdagsscener blev skildret med humor og hygge af kunstnere som bl.a. Erik Henningsen, Frants Henningsen, Otto Bache, H.A. Brendekilde og Wenzel Tornøe.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere